جوزفین سی.لونی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جوزفین کریر لونی
Josephine C. Lawney
صورت و گردن یک زن سفید پوست میانسال، تقریبا در پروفایل، در یک قاب بیضی شکل.
جوزفین سی. لونی، روی یک نشریه در سال 1919.
نام هنگام تولدجوزفین کریر لونی
زادهٔ۲۹ آوریل ۱۸۸۱
شیکاگو، ایلینوی
درگذشت۲۷ فوریه ۱۹۶۲
نیویورک

جوزفین کریر لونی (به انگلیسی: Josephine Carrier Lawney)(زاده ۲۹ آوریل ۱۸۸۱ – درگذشته ۲۷ فوریه ۱۹۶۲) پزشک آمریکایی، مدیر کالج و مبلغ باپتیست پزشکی در چین بود. او رئیس کالج پزشکی زنان مسیحی در شانگهای بود.

اوایل زندگی[ویرایش]

جوزفین کریر لونی در شیکاگو متولد شد و در ریدسبورو، ورمونت بزرگ شد، او دختر جوزفین روزلا کریر لافنا و جیمز ای لافنا بود. هر دو پدر و مادر در نیوانگلند متولد شده‌بوند. ((نام‌های لاونا و لانی به‌طور مشابه تلفظ می‌شدند؛ جوزفین و خواهرش بتی جین از املای دوم استفاده کردند. مادرش وقتی جوزفین پانزده ساله بود فوت کرد و دختران لونی توسط خویشاوندانشان به نام کروزیر بزرگ شدند. او در یک کارخانه تولید صندلی در ورمونت کار می‌کرد تا هزینه زندگیش و تحصیلات دانشگاهی اش را بپردازد.[۱] وی در سال ۱۹۱۶ مدرک پزشکی خود را از کالج پزشکی زن پنسیلوانیا کسب کرد.[۲]

حرفه[ویرایش]

لاونی پس از دریافت مدرک پزشکی در بیمارستان سل پیتسبورگ مشغول به کار شد.[۳][۴] او در سال ۱۹۱۹ توسط انجمن مأموریت خارجی زن باپتیست آمریکایی به عنوان مبلغ از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۴۳ به بیمارستان مارگارت ویلیامسون و کالج پزشکی زنان مسیحی در شانگهای اعزام شد. او استاد و رئیس دانشکده پزشکی شد. یادگرفت که ماندارین صحبت کند،[۵] و روی سل، بری بری و کم خونی در چین مطالعه کرد. در سال ۱۹۲۵، او در کنفرانسی در دانشگاه جانز هاپکینز با موضوع «روابط آمریکا با چین» شرکت کرد.[۶] پس از جشن گرفتن پنجاهمین سالگرد تولدش در شانگهای، از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ در ایالات متحده مرخصی تحصیلی گرفت.[۷][۸]

در طول جنگ چین با ژاپن، او پناهندگان را در اردوگاهی در نزدیکی شانگهای درمان می‌کرد.[۲] هنگامی که ایالات متحده وارد جنگ جهانی دوم شد، لاونی به عنوان یک دشمن بیگانه از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳ بازداشت شد و به عنوان پزشک در اردوگاه زندان کار کرد. او در سال ۱۹۴۳ به ایالات متحده بازگشت و در مورد تجربیات خود در دوران بازداشت صحبت کرد، در حالی که در دانشگاه کلمبیا نیز تحصیل می‌کرد.[۹] از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸، او برای تأسیس یک مرکز خدمات پزشکی به چین بازگشت، زمانی که مبلغان زیادی اجازه ورود به چین را نداشتند.[۲]

از سال ۱۹۴۸به ایالات متحده بازگشت،[۱۰] و تا سال ۱۹۵۵ که بازنشسته شد، در دفتر پزشکی ماموریت‌های وابسته کار کرد و به تأسیس یک کلیسای باپتیست در لانگ آیلند کمک کرد.[۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

لاونی دوست صمیمی مارگارت تریت دوان، دختر سرود نویس ویلیام هاوارد دوان بود.[۱۱] در سال ۱۹۴۸، کلیسای زادگاهش در ریدسبورو، ورمونت، لوحی را به افتخار کار تبلیغی او اختصاص داد.[۱۲] لاونی در سال ۱۹۶۲، در سن ۸۰ سالگی، در بیمارستانی در شهر نیویورک،[۲] پس از چندین ماه بیماری درگذشت.[۱] قبر او در هارتولویل، ورمونت است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Dr. Lawney Said Seriously Ill in N. Y. Hospital". The North Adams Transcript. October 2, 1961. p. 13. Retrieved November 15, 2019.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ "Dr. Josephine Lawney, 80, Dies; Ex-Medical Missionary in China". The New York Times. March 1, 1962. p. 31.
  3. "Thirty Women to Study the Orient". Los Angeles Herald. November 3, 1919. p. 12. Retrieved November 15, 2019.
  4. "Y. W. C. A. First Aid Class". The Gazette Times. Pittsburgh. December 28, 1917. p. 14. Retrieved November 15, 2019.
  5. Grose, Howard Benjamin (February 1922). "Gleanings from Atlantic District Letters". Missions: American Baptist International Magazine. 13: 116.
  6. "The Baltimore Conference". Life and Labor Bulletin. 3: 4. November 1925.
  7. "Readsboro Native on Way from China". The North Adams Transcript. September 5, 1931. p. 10. Retrieved November 15, 2019.
  8. "China Described by Missionary". The Bennington Evening Banner. May 24, 1933. p. 3. Retrieved November 15, 2019.
  9. "Dr. Lawney Speaks". The North Adams Transcript. September 26, 1944. p. 9. Retrieved November 15, 2019.
  10. "Dr. Lawney Guest in Santa Cruz". Santa Cruz Sentinel-News. July 22, 1948. p. 3. Retrieved November 15, 2019.
  11. "Our Church". Church-in-the-Garden (به انگلیسی). Retrieved 2019-11-15.
  12. "Readsboro Baptist Church Rededicated by Parishioners". The North Adams Transcript. April 19, 1948. p. 12. Retrieved November 15, 2019.

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]

*‌مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Josephine C. Lawney». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۲۴.

پیوند به بیرون[ویرایش]