جورج فلوید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جورج فلوید
George Perry Floyd Jr
فلوید در ۲۰۱۶
زادهٔ۱۴ اکتبر ۱۹۷۳[۱]
فایتویل، کارولینای شمالی، ایالات متحده
درگذشت (۴۶ سال)
مینیاپولیس، ایالات متحده
تحصیلاتSouth Florida Community College
پیشهراننده کامیون
نگهبان امنیتی
خوانندهٔ رَپ بازیگر
فرزندان۱

جورج پری فلوید جونیور (انگلیسی: George Perry Floyd Jr.) (زادهٔ ۱۴ اکتبر ۱۹۷۳ – درگذشتهٔ ۲۵ مه ۲۰۲۰) مردی آفریقایی-آمریکایی بود که در حین دستگیری توسط پلیس در مینیاپولیس پس از آن‌که یک افسر پلیس سفیدپوست به‌نام درک شووین زانویش را به مدت ۹ دقیقه و ۲۹ ثانیه بر روی گردن وی فشار داد کشته شد.[۱] پس از مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای در محکومیت این اتفاق و در اعتراض به برخوردهای خشن پلیس آمریکا به‌خصوص در برخورد با سیاه‌پوستان انجام گرفت.[۲] این اعتراض‌ها به سرعت در سراسر ایالات متحده و جهان گسترش یافت.

زندگی‌نامه[ویرایش]

فلوید در فایتویل، کارولینای شمالی متولد شد و در محله «ترد وارد» در جنوب شرقی بخش مرکزی هیوستون بزرگ شد. او برای تیم دبیرستان جک ییتز که سال ۱۹۹۲ نایب قهرمان رقابت‌های فوتبال آمریکایی ایالت تگزاس شد، بازی می‌کرد. او بعد از آن بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵، به عضویت تیم بسکتبال کالج دولتی فلوریدای جنوبی در شهر ایون پارک که در آن درس می‌خواند، درآمد. فلوید برای تحصیل در دانشگاه اِی-اَند-اِم تگزاس در شهر کینگزویل دوباره به این ایالت بازگشت اما درس را نیمه‌کاره رها کرد.

جرائم[ویرایش]

او بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ هشت بار به دلیل دزدی و حمل مواد مخدر بازداشت شد، از جمله ۱۰ ماه حبس به جرم دزدی مسلحانه در سال ۱۹۹۸، سی روز حبس بر اساس ارتکاب به جرم سرقت به زور در آوریل ۲۰۰۲، ۸ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در اکتبر ۲۰۰۲، ۱۰ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در سال ۲۰۰۴، ۱۰ ماه حبس به جرم حمل مواد مخدر در سال ۲۰۰۵. در نهایت در سال ۲۰۰۷ به جرم سرقت مسلحانه و آدم‌ربایی یک زن باردار به ۵ سال زندان محکوم شد. وی پس از تحمل ۴ سال حبس، در سال ۲۰۱۳ به صورت آزادی مشروط از زندان آزاد شد.[۳][۴]

شغل[ویرایش]

در سال ۲۰۱۴، فلوید به دنبال اشتغال و زندگی جدید به مینسوتا نقل مکان کرد. او برای مدتی راننده کامیون و بانسر یا نگهبان رستوران و میخانه «کونگا لاتین بیسترو» شد. اما به دنبال تعطیلی گسترده کسب و کارها به دلیل بحران کووید-۱۹، او کارش را از دست داد.[۵]

کشته شدن[ویرایش]

در آخرین روز زندگی خود در تاریخ ۲۵ مه سال ۲۰۲۰، فلوید به اتهام تلاش برای خرید سیگار با یک ۲۰ دلاری جعلی در یک فروشگاه مواد غذایی در محله Powderhorn Park در مینیاپولیس دستگیر شد. به گفته فروشنده، این اسکناس به شکل آشکار جعلی بوده و فلوید در مقابل اعتراض از بازگردانی سیگارهای خریداری شده امتناع کرده‌است و به این دلیل با پلیس تماس گرفته می‌شود. کارمند فروشگاه به پلیس می‌گوید که به نظر می‌آید فلوید «مست» است و «روی خودش کنترل ندارد». از زاویهٔ یکی از دوربین‌ها مشخص است که فلوید برای ورود به خودروی پلیس مقاومت می‌کند و درگیری ایجاد می‌شود. نهایتاً با فشار چند نیروی پلیس به زمین می‌افتد و پس از چند دقیقه کشته می‌شود.[۶][۷][۸] پزشکی قانونی آمریکا علت مرگ او را ایست قلبی-تنفسی ناشی از فشار روی گردن اعلام کرده‌است. در عین حال آزمایش مثبت کرونا و وجود مواد مخدر در بدن او تأیید شده‌است.[۹] این حادثه منجر به اخراج و دستگیر شدن سه نفر از نیروهای انتظامی حاضر در محل شد. درک شووین نیز دستگیر و بر اساس حکم قتل درجهٔ دو (شبه عمد)، تفهیم اتهام شد.[۱۰][۱۱]

اعتراضات و واکنش‌ها به کشته شدن جورج فلوید[ویرایش]

اعتراضات به کشته شدن جورج فلوید از شهر مینیاپولیس در ۲۶ مه ۲۰۲۰ آغاز شد و به سایر نقاط ایالات متحده آمریکا و جهان تسری یافت.

پس از این مرگ، تلاش جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و دیگر مقامات آمریکایی منجر به ایجاد قوانین جدید و اصلاحاتی در سیستم انتظامی آمریکا شد تا رویه قدیمی اصلاح شود و امکان تکرار این حوادث کم شود.[۱۲] دونالد ترامپ فرمان اصلاحات را نیز امضا کرد.[۱۳]

در اعتراضات، برخی معترضان خواستار پاسخگویی نیروهای پلیس بودند و در پاسخ برخی از نیروهای پلیس استعفا دادند و اعلام کردند که دست به اصلاحات بیشتری در قوانین خواهند زد.[۱۴]

دانشگاه‌های زیادی در آمریکا بورس‌های تحصیلی به نام او ایجاد کردند.[۱۵]

مراسم تشییع جنازه وی نیز با حضور چهره‌های مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.[۱۶]

در ایران نیز مرگ فلوید واکنش گسترده تا بالاترین سطوح سیاسی کشور، از جمله رهبری داشت. سیدعلی خامنه‌ای اعلام کرد که «مردم را می‌کشند و زبانشان دراز است».[۱۷] در مشهد و تهران برخی در محل‌های مشخص شده به یاد فلوید شمع روشن کردند. احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات آمریکا از نمایندگان مجلس خواست تا در حمایت از «مردم مظلوم آمریکا»، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دهند.[۱۸] همچنین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار گذاشتن نام جورج فلوید بر روی خیابانی در تهران شدند.[۱۹]

همکاری جورج فلوید و درک شووین[ویرایش]

مجلهٔ آمریکایی نیوزویک در مصاحبه با مدیر یک باشگاه شبانه بزرگ در مینیاپولیس اعلام کرد که درک شووین (افسر پلیس متهم به قتل) و جورج فلوید در بخش حفظ امنیت این باشگاه شبانه همکار بوده‌اند. به گفته این شخص، درک شووین به مدت هفده سال و جورج فلوید در یک سال اخیر در این باشگاه شبانه کارکرده‌اند. البته به گفته مدیر این باشگاه شبانه احتمال این‌که دو نفر همدیگر را از قبل می‌شناختند زیاد نیست، چراکه جورج فلوید تنها در شب‌های شلوغ با باشگاه همکاری می‌کرده‌است و در این شب‌ها کارمندان بسیاری برای حفظ امنیت باشگاه انجام وظیفه می‌کرده‌اند.[۲۰]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Mr. George Floyd Jr. - View Obituary & Service Information". Mr. George Floyd Jr. Obituary.
  2. Coleman، Nancy (۲۰۲۰-۰۷-۰۵). «Why We're Capitalizing Black» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۴-۰۴.
  3. Dailymail.com (۲۰۲۰-۰۵-۲۸). «George Floyd moved to Minneapolis for a new start». Mail Online. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۰.
  4. «EXCLUSIVE: Investigating George Floyd's Criminal Record». Snopes.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  5. «جورج فلوید؛ مردی که مرگش آتش ناآرامی‌ها را در آمریکا برافروخت». بی‌بی‌سی فارسی. ۴ ژوئن ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۴ ژوئن ۲۰۲۰.
  6. Furber، Matt؛ Burch، Audra D. S.؛ Robles، Frances (۲۰۲۰-۰۵-۲۹). «What Happened in the Chaotic Moments Before George Floyd Died» (به انگلیسی). The New York Times. شاپا 0362-4331. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۹.
  7. «در ۳۰ دقیقه پایانی زندگی جورج فلوید چه گذشت؟». BBC News فارسی. ۲۰۲۰-۰۶-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۵.
  8. ««۸ دقیقه و ۴۱ ثانیه»: روایت دردناک جنایت قتل جورج فلوید از زوایای دوربین‌های مختلف+ فیلم».
  9. «گزارش رسمی کالبدشکافی جرج فلوید: علت مرگ ایست قلبی- تنفسی ناشی از فشار روی گردن است». همشهری آنلاین. ۲۰۲۰-۰۶-۰۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۵.
  10. CNN، Dakin Andone, Omar Jimenez, Brad Parks and Kay Jones. «Judge drops third-degree murder charge against former officer Derek Chauvin in George Floyd's death, but second-degree murder charge remains». CNN. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۵.
  11. "3 more Minneapolis officers charged in George Floyd death, Derek Chauvin charges elevated". NBC News (به انگلیسی). Retrieved 2020-10-25.
  12. News, A. B. C. "House Democrats introduce policing reform bill named for George Floyd". ABC News (به انگلیسی). Retrieved 2020-06-18. {{cite web}}: |نام خانوادگی= has generic name (help)
  13. «دونالد ترامپ فرمان اجرایی اصلاحات در نظام پلیس را امضا کرد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  14. «پلیس‌های آمریکایی دسته‌جمعی استعفا کردند». خبرآنلاین. ۲۰۲۰-۰۶-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  15. «12 other universities join North Central in creating a George Floyd Memorial Scholarship». FOX 9 (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۶-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  16. «برگزاری مراسم خاکسپاری جورج فلوید؛ «او جهان را تغییر خواهد داد»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۱۸.
  17. «واکنش رهبر ایران به اعتراضات آمریکا: مردم را می‌کشند و زبانشان دراز است». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۵.
  18. گفت، مرتضی (۱۳۹۹-۰۳-۱۹T14:56:49+00:00). «انصاف| رسانه خبری تحلیلی». انصاف نیوز. دریافت‌شده در 2020-10-25. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  19. www.tabnak.ir https://www.tabnak.ir/fa/news/983880/پیشنهاد-نامگذاری-خیابانی-در-تهران-به-نام-جورج-فلوید. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۲۵. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  20. «بدنبال استقرار گارد ملی آمریکا در مینیاپولیس مقررات منع رفت‌وآمد اعلام شد». یورونیوز فارسی. ۱۰ خرداد ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۱۰ خرداد ۱۳۹۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]