جربیل بلوچی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جربیل بلوچی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جوندگان
تیره: موشان
سرده: جربیل‌ها
گونه: G. nanus
نام دوبخشی
Gerbillus nanus
(بلانفورد، ۱۸۷۵)

جربیل بلوچی یا جربیل کوتوله (نام علمی: Gerbillus nanus) گونه‌ای جربیل است که در بخش‌هایی از شمال آفریقا از مراکش تا سومالی، و جنوب آسیا در ایران و پاکستان زندگی می‌کند.

این جربیل دارای اندازه کوچک و دم بلند است. دم پان به گونه کامل پوشیده از مو است و موها به تدریج به سوی نوک افزایش پیدا می‌کنند و بلندتر می‌شوند. دم در پشت به رنگ پشت بدن و کمی تیره‌تر است. سطح شکمی دم سفید است. رنگ پشت بدن از سر تا دم قهوه‌ای حنایی روشن همراه با سایه خاکستری است.[۲]

طول سر و تنه این پستاندار ۷۰ تا ۹۰ میلی‌متر است و اندازه دم میان ۱۰۵ تا ۱۲۵ میلی‌متر. ام آن نیز به گونه معمول میان ۱۰۵ تا ۱۲۵ میلی‌متر است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Granjon, L. , Shenbrot, G. & Scott, D. (2008), Gerbillus nanus (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2, retrieved 10 December 2013{{citation}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  2. عبدلی، اصغر؛ کیابی، بهرام؛ مصطفوی، حسین؛ موسوی، بابک؛ احمدزاده، فراهم؛ رسولی، پونه؛ دلشب، حسین؛ آقایار، مرادی (۱۳۸۸). اطلس حیات وحش (مهره‌داران) استان بوشهر. انتشارات معارف. ص. ۱۹۲. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۶۷۶-۲۴-۸.
  3. «جربیل بلوچی». وب‌گاه کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۱۹ آذر ۱۳۹۲.