مهاجم مقبره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از توم ریدر)
مهاجم مقبره
The Tomb Raider logo from 2013 onwards. Multiple logos have been used through the series' lifetime.
ژانربازی اکشن-ماجراجویی
توسعه‌دهنده
ناشرEidos Interactive (1996–2009)
اسکوئر انیکس (2010–present)
پلتفرم(ها)
نخستین انتشارمهاجم مقبره (بازی ویدئویی ۱۹۹۶)
25 October 1996
آخرین انتشارسایه توم ریدر
14 September 2018

مهاجم مقبره (به انگلیسی: Tomb Raider) یک بازی ویدئویی فرانچایز،[۱] می‌باشد که همچنین شامل: کتاب‌های کمیک، رمان، تم‌های مختلف و فیلم‌های سینمایی است؛ که همگی این‌ها متمرکز با شخصیت اصلی آن یعنی لارا کرافت، که یک باستان‌شناس است، در کل داستان و ماجراجویی‌های آن می‌باشد.

نخستین سری از پنج قسمت این بازی، توسط موتور کور دیزاین توسعه داده شد. در حالی که کریستال داینامیکس آخرین موتور برای سری چهارم آن بود. بازی پنجم آن نیز ساخته شد و مورد استقبال بسیاری از گیمرهای دنیا قرار گرفت و تنها پس از ۲ روز عرضه آن، ۱ میلیون بار دانلود شد. از فیلم‌های تولید شده آن می‌توان به دو فیلم: لارا کرافت: مهاجم مقبره و لارا کرافت مهاجم مقبره: گهواره حیات، با بازی آنجلینا جولی بازیگر آمریکایی در نقش لارا کرافت اشاره کرد. این برای نخستین بار بود که ۲ فیلم اقتباسی شده از بازی‌های ویدئویی آن پا به عرصه در ایالات متحده و پس از آن در سراسر جهان گذاشته‌است.

اولین نسخه از این بازی با عنوان توم ریدر در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و بازیگر آن زن بود، که آن را به یک مجموعه فرانچایز سودآور مرتبط با رسانه‌ها تبدیل کرده‌است و لارا تبدیل به یک نماد عمده صنعت مجازی بازی‌های رایانه‌ای شد. در سال ۲۰۰۶، لارا کرافت عنوان رکورد دار بازی‌ها و کتاب گینس شد و از جمله آن را با عنوان «موفق‌ترین قهرمان بازی‌های مجازی بشر تاکنون» دانستند.[۲]

نسخه‌های منتشر شده[ویرایش]

تاریخچه لوگوهای بازی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. در فرهنگ پنج جلدی انگلیسی به فارسی آریان‌پور کاربرد این واژه در تجارت به معنای «حق انحصاری» ترجمه شده‌است. اما چون این معنا برای کلمه فرانچایز چندان گویا نیست، همان کلمه بیگانه «فرانچایز» گویاتر است.
  2. «Tomb Raider cosplay gathering sets world record as Lara Croft is honoured at Paris Games Week». Guinness World Records (به انگلیسی). ۲۰۱۶-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۱۳.