تور هاترم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تور هاترم
زادهٔ۲۳ اوت ۱۹۶۲
نروژ
ملیتنروژ
سال‌های فعالیت۲۰۱۷–۲۰۱۸
شناخته‌شده برایرئیس یونیسف
کارهای برجستهوزیر امور خارجه و نماینده دائم نروژ در سازمان ملل متحد در نیویورک

تور هاترم (انگلیسی: Tore Hattrem؛ زادهٔ ۲۳ اوت ۱۹۶۲) یک دیپلمات و سیاست‌مدار نروژی است. او عضو حزب محافظه‌کار (نروژ) می‌باشد.[۱] وی در سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون دائمی وزارت امور خارجه نروژ، کارمند ارشد دولتی در این وزارتخانه منصوب شد. او قبلاً به عنوان وزیر امور خارجه و نماینده دائم نروژ در سازمان ملل متحد در نیویورک خدمت کرد و در ۲۰۱۸ رئیس هیئت اجرایی یونیسف شد.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

توره هاترم دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی از دانشگاه اسلو است و در سال ۱۹۸۲ از مدرسه کاندیدای افسران نروژ فارغ‌التحصیل شد.[۳]

هاترم از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ دبیر دوم سفارت نروژ در دهلی نو بود. وی در سال ۱۹۹۷ دبیر اول نمایندگی دائم نروژ در سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی در ژنو شد و سپس از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ مشاور شورای امنیت سازمان ملل متحد شد. وی در سال ۲۰۰۲ معاون مدیر کل و رئیس بخش صلح و آشتی شد، هاترم در سال ۲۰۰۷ سفیر نروژ در سریلانکا شد. در طول این مسئولیت،[۳] او به عنوان یک تسهیل‌کننده حل بحران ببرهای تامیل در محور سریلانکا عمل کرد.[۴] وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ سفیر نروژ در افغانستان بود.[۳]

توره هاترم سابقاً سفیر نروژ در سری‌لانکا، سودان و افغانستان و مدیرکل وزارت امور خارجه بوده‌است.[۵][۶]

هاترم از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به عنوان وزیر امور خارجه نروژ، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به عنوان نماینده دائم نروژ در سازمان ملل در نیویورک خدمت کرد. وی در دوران تصدی خود به عنوان نماینده دائم نروژ در سازمان ملل متحد، به عنوان رئیس هیئت اجرایی یونیسف انتخاب شد. هاترم در ۲۰۱۸ دومین نروژی است که پس از توریلد اسکارد ریاست یونیسف را بر عهده گرفت.

وی در سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون دائمی وزارت امور خارجه نروژ و همچنین کارمند ارشد دولتی این وزارتخانه منصوب شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

تور هاترم با ماریت گلتن ازدواج کرد. آنها دارای ۳ فرزند هستند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Utenriksdepartementet (2018-06-01). "Tore Hattrem utnevnt til utenriksråd". Regjeringen.no (به نروژی). Retrieved 2022-05-15.
  2. "UNICEF Executive Board". www.unicef.org (به انگلیسی). Retrieved 2022-05-15.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ "Curriculum Vitae of Ambassador Mr. Tore Hattrem". Norway.no. Archived from the original on 25 October 2018. Retrieved 24 October 2018.
  4. Mark Salter (10 January 2015). To End a Civil War: Norway's Peace Engagement in Sri Lanka. Oxford University Press. ISBN 978-1-84904-666-4.
  5. kontor، Statsministerens (۲۰۱۰-۰۸-۱۳). «Offisielt frå statsrådet 13. august 2010». Regjeringa.no (به نروژی نی‌نُشک). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۵-۱۵.
  6. «Offisielt fra statsråd 8. juni 2012», regjeringen.no, besøkt 23. juni 2012.


مناصب دیپلماتیک
پیشین:
گیر اوتو پدرسون
نماینده دائمی نروژ در ملل متحد
۲۰۱۸–۲۰۱۷
پسین:
مونا یول
مناصب شهری
پیشین:
وگیر کریستین استرومن
معاون دائمی وزارت امور خارجه نروژ
۲۰۱۸– تاکنون
در حال تصدی