تهمینه اردکانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تهمینه اردکانی
زادهٔ۳ فروردین ۱۳۳۹
محله قلهک شمیران تهران
درگذشت۲۶ اسفند ۱۳۷۲ (۳۳ سال)
ملیتایرانی
پیشهکارگردان
همسر(ها)محمدرضا معززی
فرزنداندو فرزند

تهیمنه اردکانی (زاده ۳ فروردین ۱۳۳۹[۱] تهران – درگذشته ۲۶ اسفند ۱۳۷۲) یک کارگردان اهل ایران بود. وی فارغ‌التحصیل فیلمسازی از جهاد دانشگاهی دانشکده هنرهای زیبا است. وی فعالیت فیلمسازی را سال ۱۳۶۲ با فیلم کوتاه آغاز کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

تهیمنه اردکانی متولد سوم فروردین ماه ۱۳۳۹ در محله قلهک شمیران تهران است او در سال‌های نوجوانی به فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی علاقه پیدا کرد و در روزهای انقلاب به اتفاق گروهی از دیگر دختران به پخش اعلامیه می‌پرداخت. با شروع جنگ ایران و عراق به جبهه رفت و در آنجا علاوه بر مداوای سربازان مجروح به کار عکاسی نیز پرداخت.

هنگام شرکت در کلاس‌های فیلمسازی جهاد دانشگاهی دانشکدهٔ هنرهای زیبا با جانبازی به نام محمدرضا معززی آشنا و با او ازدواج کرد. فیلمسازی را از سال ۱۳۶۲ به اتفاق همسرش با ساخت فیلم کوتاه «بچه‌های بالاچلی» آغاز کرد. در سال ۱۳۶۴ به اتفاق همسرش برای ادامهٔ تحصیل عازم مسکو شد و در آنجا با وجود داشتن دو فرزند با تلاشی شبانه‌روزی در رشتهٔ فیلمنامه‌نویسی به تحصیل ادامه داد.

در شامگاه ۲۶ اسفند ۱۳۷۲ هواپیمای 130-C که وی و دو فرزند و همسرش در آن از مسکو به تهران می‌آمدند هدف موشک نیروهای درگیر در جنگ قره‌باغ واقع شد و سقوط کرد و او به همراه خانواده‌اش جان باخت.

فیلمشناسی[ویرایش]

فیلم‌های کوتاه[ویرایش]

  • بورناز
  • بچه‌های بالاچلی (۱۳۶۳)

منابع[ویرایش]

  • سید مرتضی سید محمدی (۱۳۷۸فرهنگ کارگردانان سینمای ایران ۱۳۷۷–۱۳۰۹، تهران: نشر سیمرو، ص. ۲۶، شابک ۹۶۴-۵۶۸۵-۳۵-۴
  • تهمینه اردکانی در بانک جامع اطلاعات سينماى ايران
  • امید، جمال (۱۳۷۷). فرهنگ سینمای ایران. تهران: موسسه انتشارات نگاه. ص. ۲۹. شابک ۹۶۴-۶۱۷۴-۸۹-۲.