تل بیت میرسیم

مختصات: ۳۱°۲۷′۲۱″شمالی ۳۴°۵۴′۳۵″شرقی / ۳۱٫۴۵۵۷۷۵°شمالی ۳۴٫۹۰۹۸۴۶°شرقی / 31.455775; 34.909846
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استل از تل بیت میرسیم
موقعیت تل بیت میرسیم در میان دیگر محوطه‌های عصر مفرغ و اوایل عصر آهن در این منطقه.

تل بیت میرسیم محوطه‌ای باستانی در اسرائیل است که در مرز بین دشت‌های شفلا و کوه الخلیل قرار دارد. این محوطه در حدود 13 کیلومتری جنوب شرق لاچیش و در حدود 20 کیلومتری جنوب غربی الخلیل واقع شده است.

کاوش‌ها[ویرایش]

این محوطه به مدت چهار فصل (1926، 1928، 1930 و 1932) توسط ویلیام اف آلبرایت کاوش شد. [۱]

در این حفاری 10 یا 11 لایه از اواخر هزارۀ سوم قبل از میلاد تا حدود 589 قبل از میلاد شناسایی شد. این سایت از اهمیت ویژه‌ای برای باستان‌شناسی فلسطین برخوردار است، زیرا سفال در لایه‌های مختلف به خوبی مشاهده شده و نتایج مطالعات آن به سرعت انتشار یافته است. این مجموعه سفالی از دیرباز به عنوان معیار باستان‌شناسی در منطقه به شمار می‌رفته است.

طرح شهر[ویرایش]

حفاری در تل بیت میرسیم در سال 1926. حفاری خانه در دروازه شرقی

این سایت دارای "طرح شهری مشخصه پادشاهی یهودا است که از محوطه‌های دیگر " از جمله بیت شمش، تل النسبه ، خربت قیافه و بئرشبع نیز شناخته شده است.

شناسایی محوطه[ویرایش]

آلبرایت این ویرانه را با شهر دبیر در کتاب مقدس یا کیریات سفر یا نام دیگری تطبیق داد. [۲] او امیدوار بود که یک آرشیو باستانی در آنجا پیدا کند. این تطبیق در حال حاضر توسط جامعه باستان‌شناسی پذیرفته نشده است. خربت رابود به عنوان مکان محتمل‌تر برای تطبیق با این شهر معرفی شده در کتاب مقدس دیده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. W. F. Albright, The Fourth Joint Campaign of Excavation at Tell Beit Mirsim, Bulletin of the American Schools of Oriental Research, No. 47 (Oct., 1932), pp. 3-17.]
  2. Joshua, 15:15

کتابشناسی - فهرست کتب[ویرایش]

 

لینک های خارجی[ویرایش]

الگو:Sites of the Israelite Settlement