ترکان سایلان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ترکان سایلان
زادهٔ۱۳ دسامبر ۱۹۳۵
استانبول، ترکیه
درگذشت۱۸ مهٔ ۲۰۰۹ (۷۳ سال)
استانبول، ترکیه
پیشهپزشک، دانشگاهی، نویسنده، معلم، فعال اجتماعی

ترکان سایلان (به ترکی استانبولی: Türkan Saylan)؛ (۱۳ دسامبر ۱۹۳۵ – ۱۸ مه ۲۰۰۹) یکی از اولین زنان پزشک متخصص پوست در ترکیه و شخصیتی دانشگاهی، نویسنده و فعال اجتماعی و مدافع حقوق زنان بود. او برای مبارزه با جذام شهرت دارد.

ترکان سایلان در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یک دکتر جوان در مبارزه با جذام نقش رهبری ایفا کرد و در تأسیس بنیاد خیریه «انجمن حمایت از زندگی مدرن» ('Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği, ÇYDD) و تشکیل اتحادیه بین‌المللی جذام بسیار مؤثر بود.

در سال ۱۹۸۶ «جایزه بین‌المللی گاندی» در هند به او اهدا شد و تا سال ۲۰۰۶ به عنوان مشاور در مورد جذام برای سازمان بهداشت جهانی خدمت کرد. او همچنین به صورت داوطلبانه برای ۲۱ سال بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۲ ریاست بیمارستان جذام استانبول را برعهده داشت و برای سالها تمرکز خود را به مسائل آموزش و پرورش به دختران جوان فقیر معطوف کرد.

او در سال ۱۹۵۷ ازدواج کرد و دو فرزند داشت.

ترکان سایلان به مدت ۱۷ سال از سرطان پستان رنج برد و در ۱۸ مارس ۲۰۰۹ به همین سبب درگذشت.

در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶ مصادف با ۸۱مین سالروز تولد ترکان سایلان و در بزرگداشت او، موتور جستجوی گوگل گوگل دودل صفحه اصلی خود را در ترکیه تغییر داد.

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Türkan Saylan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶.
  • «Türkan Saylan's 81st Birthday». google.com/doodles. در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)