بیندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زن هندو با بیندی
نگاره‌ای به‌سال ۱۹۲۹ میلادی از دو رقصندهٔ با بیندی اهل بالی.
این نگاره اکنون در مالکیت موزه تروپن قرار دارد.

بیندی (به هندی: बिंदी به انگلیسی:Bindi؛ تلفظ در سانسکریت: بیندو به معنی نقطه، قطره، خال یا ذره کوچک؛ در فارسی معروف به خال هندو)، یک نقطه قرمز رنگ است که معمولاً زنان هندو و جین در مرکز پیشانی خود قرار می‌دهند.

قدمت واژه بیندو به سرود آفرینش در ریگ ودا که به ناسادیا سوکتا معروف است بر می‌گردد[۱] و در تاریخ و فرهنگ منطقه هند بزرگ یا حوزه فرهنگی هند حضور آشکار دارد.[۲][۳]

بیندو به عنوان نقطه‌ای که خلقت از آن آغاز می‌شود و می‌تواند به وحدت برسد در نظر گرفته شده، همچنین آن را «نماد مقدس کیهان، در حالت ناآشکار خود» توصیف کرده‌اند.[۴][۵] در آیین هندو، آیین بودا و جین بیندی در ارتباط با چاکرای ششم یا آجنا (چاکرای پیشانی یا چشم سوم به منزله مرکز آگاهی)[۶] در نظر گرفته شده‌است. همچنین گفته می‌شود بیندی نقطه یا خالی است که در اطرافش مَندَل یا ماندالا به نمایندگی از کائنات ایجاد شده‌است.[۵][۷]

بیندی در شکل سنتی یک نقطه یا دایره کوچک قرمز روشن است که در مرکز پیشانی نزدیک به ابرو قرار می‌گیرد و در شبه قاره هند (هند، پاکستان، بنگلادش، نپال و سریلانکا)[۴] و آسیای جنوب شرقی در بالی و جاوه به ویژه در میان هندوها رواج بسیار دارد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "nasadiya-suktha-and-purusha-suktha".
  2. Southeast Asia: A Historical Encyclopedia, from Angkor Wat to East Timor, by Keat Gin Ooi p.642
  3. Hindu-Buddhist Architecture in Southeast Asia by Daigorō Chihara p.226
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Khanna 1979: p.171
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ Swami Ranganathananda (1991). Human Being in Depth: A Scientific Approach to Religion. SUNY Press. p. 21. ISBN 0-7914-0679-2.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Mercier (2007). p. 267.
  7. Shakya, p. 82-83
  8. http://indpaedia.com/ind/index.php/Lakhera

منابع[ویرایش]