بیدیا چپاگین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیدیا چپاگین
Bidhya Chapagain
زادهٔکاتماندو، نپال
ملیتنپال
تحصیلاتدانشگاه تریبهوان
پیشهمجری تلویزیون
خبرنگار
Creditsهرن کاتا
تلویزیونهرن کاتا

بیدیا چپاگین یا بیدیا چاپاگاین (به انگلیسی: Bidhya Chapagain) (نپالی: विद्या चापागाई) یک روزنامه‌نگار نپالی و همچنین مجری برنامه هرن کاتا (Herne Katha) که یک مجموعه تلویزیونی است، که از مارس ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده‌است.

فعالیت کاری[ویرایش]

او به عنوان مجری برنامه گفتگو در برنامه ساجا ساوال (Sajha Sawal) در نپال کار کرد.[۱] شرکت در این برنامه را در ژوئیه ۲۰۱۴ آغاز و در ژانویه ۲۰۱۸ ترک نمود و هرن کاتا را بنیانگذاری کرد. پیش از آن او تهیه‌کننده ساجا ساوال بود. وی بیش از یک دهه تجربه خبرنگاری در زمینه رادیو، تلویزیون و روزنامه دارد.

زندگی شخصی[ویرایش]

دوران کودکی بیدیا با پدر و مادرش در گوتاتار، کاتماندو گذشت. او بزرگ شد و به پدر و مادرش در مزرعه‌شان کمک کرد. از شنیدن رادیو با برادرش و خواندن روزنامه در کتابخانه مدرسه‌اش الهام گرفت که روزنامه‌نگار شود. مادرش در کودکی هنگامی که تنها ۱۳ سال داشت ازدواج کرده بود، به همین علت می‌خواست دخترش تحصیلات خوبی داشته باشد لذا همواره حامی و مشوق بیدیا بود.

تأثیر[ویرایش]

وی می‌گوید نقش خانواده در حمایت و تشویق زنان و دختران برای ادامه تحصیلات دختران بسیار مهم است. او به عنوان یک مجری زن همواره زنان را تشویق به مشارکت می‌کند و سوالاتی در این‌خصوص در برنامه ساجا ساوال می‌پرسید.

جوایز[ویرایش]

مردی که یک بار مرد - 'جایزه بهترین مستند' در جشنواره بین‌المللی فیلم کوهستانی کاتماندو (KIMFF 2018) به کارگردانی - بیدیا چاپاگاین و کمال کومار[۲]

پانویس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Making Waves in Nepal: Bidhya". BBC. 8 March 2016. Retrieved 10 December 2016.
  2. "Kimff 2018 winner". KIMFF. January 2019. Archived from the original on 25 March 2019. Retrieved 8 March 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]