برء الساعه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برء الساعه (درمان فوری) کتابی در پزشکی از محمد زکریای رازی است. برخی مورخان این کتاب را آخرین اثر رازی می‌دانند.[۱] رازی در مقدمهٔ کتاب، دلیل نگارش این اثر را خواست ابوالقاسم عبیدالله وزیر ذکر می‌کند.

متن عربی برءالساعه در بیست و سه باب است و یک دورهٔ درمان بیماری‌های عمومی است و بیشتر به درمان بیماری‌هایی می‌پردازد که مورد احتیاج طبقات بالا و بزرگان است. ترجمه فارسی برء الساعه با عنوان درمان فوری در سال 1391 منتشر شده‌است و مترجم در مقدمه کتاب ابتدا توضیحاتی در باره زندگی رازی داده و سپس به بحث در باره کتاب برء الساعه و اهمیت آن پرداخته ونسخ خطی موجود را معرفی نموده و همچنین نسخ خطی ترجمه فارسی آن را که در طی قرون و اعصار گذشته توسط مترجمین مختلف ترجمه شده معرفی نموده و در پایان با ارائه نسخه تصحیح شده متن عربی و ترجمه دقیق آن از زبان عربی به فارسی ، کتاب را به پایان برده است.

پانویس[ویرایش]

  1. محمود نجم‌آبادی

منبع[ویرایش]

  • نجم‌آبادی، محمود (۲۵۳۵شاهنشاهیمحمد زکریا رازی، تهران: انتشارات دانشگاه رازی تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  • . رساله درمان فوری ترجمه رساله برء الساعه تألیف محمد بن زکریای رازی، ترجمه دکتر احسان مقدس،چاپ اول مرداد ماه 1391 ، انتشارات نیلوبرگ،تهران