بایوشاک: بیکران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بایوشاک: بیکران
جلد بازی
توسعه‌دهنده(ها)ایرشنال گیمز
ناشر(ها)توکی گیمز
کارگردان(ـان)کن لیواین
تهیه‌کننده(ها)آدرین مورفی
طراح(ـان)کن لوین
سریبایوشاک
موتورآنریل انجین ۳
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
پلی‌استیشن ۳
پلی استیشن ۴
ایکس‌باکس ۳۶۰
اکس‌باکس وان
نینتندو سوئیچ
اواس ده
لینوکس
تاریخ(های) انتشارمایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰

اواس ده

لینوکس
ژانر(ها)تیراندازی اول شخص
حالت(ها)تک نفره
رسانهدی‌وی‌دی، دیسک بلو-ری
گروه سنیبزرگسال

بایوشاک: بیکران (به انگلیسی: BioShock Infinite) یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص و عنوان سومین شماره از مجموعه بازی‌های بایوشاک است که توسط استودیوی آمریکایی ایرشنال گیمز ساخته شده‌است که در ابتدا به نام پروژه ایکاروس شناخته می‌شد. این بازی توسط توکی گیمز در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۳ برای مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ در سراسر جهان عرضه شد. یک نسخه سازگار شده از بازی نیز توسط آسپیر در ۲۹ اوت ۲۰۱۳ برای اواس ده عرضه شد و همچنین نسخه لینوکس آن در ۱۷ مارس ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. بازی بعد از انتشار به‌طور گسترده مورد تحسین منتقدان و بازیبازان قرار گرفت. منتقدان گیم پلی، گرافیک، موسیقی و صداگذاری، و داستان شاهکار آن را مورد تحسین قرار دادند. بایوشاک اینفینیت موفق به کسب متای تحسین‌برانگیز ۹۴ از سایت متاکریک شد.

داستان[ویرایش]

عمده وقایع بازی در شهری خیالی، معلق در آسمان توسط بالون‌های غول‌پیکر، به نام کلمبیا رخ می‌دهد. برخلاف رپچر که در خفا ایجاد شده بود، کلمبیا توسط دولت آمریکا در اوج آسمان‌ها افتتاح شد، بیشتر به عنوان مبلغ سیاست‌ها و به دست آوردن دل مردم. این شهر به عنوان سمبل شروع ایده «استثنایی بودن» آمریکایی‌ها شناخته می‌شد.

همان‌طور که از ظاهر آن بر می‌آید، کلمبیا شهری شناور گونه در هواست که می‌تواند در صورت تمایل به هرجای دنیا سفر کند، اما پیش از شروع بازی، فاش می‌شود که از این شهر به عنوان یک کشتی جنگی غول پیکر نیز استفاده می‌شود و این امر در خلال شلیک به گروهی از چینی‌های شهروند به خوبی رونمایی شد، کمی بعد کنترل شهر از دولت آمریکا خارج شد و اندکی بعد مکان استقرار شهر هوایی از دید آمریکا دور شد و به‌طور کامل ناپدید شد. پس از این وقایع، انزوا گریبان گیر شهر شد و احزاب متفاوت برای بدست آوردن کنترل شهر جنگ‌های داخلی را شروع کردند.

طی زمانی که بازی ادامه پیدا می‌کند، تنها دو فرقه باقی‌مانده‌اند، اولی فرقه مؤسسان نامیده شده و توسط زاشاری هیل کومستاک رهبری می‌شود. کسانی که تنها به دنبال نگه‌داری شهروندان آمریکایی هستند و برای خارجی‌های ساکن در شهر هیچ احترامی قائل نمی‌شوند. گروه دوم واکس پاپلی نام داشته و توسط دیسی فیتزروی هدایت می‌شوند، مخالف سرسخت نژادپرستی افراطی. این گروه، گروهی چند ملیتی است، شکل گرفته از احزاب متفاوت با اهداف یگانه، که برای تحت کنترل گرفتن شهر و برگرداندن قوانین شهروندی سابق کلمبیا برای همه می‌جنگند. اما، سال‌های متوالی جنگ و قحطی باعث شده که این افراد دیگر به اهداف والای خود آنطور که باید و شاید اعتقاد نداشته و وضعیت این گروه مردم دوست گسستنی‌تر از همیشه جلوه می‌دهد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «BioShock Infinite». ویکی‌پدیا انگلیسی.