باکلان‌های سفید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

باکلان‌های سفید

باکلان جورجیای جنوبی


Phalacrocorax georgianus

رده‌بندی علمی e
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: پلیکان‌سانان
تیره: باکلانان
سرده: باکلان‌های سفید
Bonaparte, 1856
گونه نماد
Leucocarbo atriceps
Species

See text

مترادف

Phalacrocorax (in part)
Euleucocarbo
Halietor
Hypoleucos
Leucocarbo
Notocarbo
Stictocarbo

باکلان‌های سفید (نام علمی: Leucocarbo) یک سرده از پرندگان خانوادهٔ باکلانان با اعضایی است که معمولاً با نام "باکلان چشم‌آبی"" هم شناخته می‌شوند. این یک گروه نزدیک به گونه‌های باکلان است. بسیاری از آنها یک حلقه آبی، بنفش یا سرخ در اطراف چشم دارند (نه عنبیه آبی). سایر ویژگی‌های مشترک پوشش زیرتنه سفید (حداقل در برخی افراد) و پاهای صورتی است.

آنها در اطراف بخش‌های سردتر نیمکره جنوبی، به ویژه در نزدیکی جنوب آمریکای جنوبی، قطب جنوب و نیوزیلند یافت می‌شوند. بسیاری از آنها بومی جزایر دورافتاده هستند. تعیین اینکه کدام گونه‌ها، گونه و کدام زیرگونه از کدام گونه بزرگ‌تر است، مشکل‌ساز است. مقامات مختلف اخیراً ۸ تا ۱۴ گونه را شناسایی کرده و آنها را در سرده‌های مختلف قرار داده‌اند. نام‌های رایج آنها حتی گیج‌کننده‌تر هستند، «انگار ردپاهای بی‌شماری در برف از روی هم می‌گذرند و به راحتی از هم جدا می‌شوند.» در اینجا برای اکثر گونه‌ها تنها یک نام مشترک داده شده‌است.

این سرده ۱۶ گونه دارد:[۱]

تصور می‌شود که Leucocarbo سردهٔ خواهری باکلان‌های بال‌کوچک است که بین ۶٫۷ تا ۸٫۰ میلیون سال پیش از آن جدا شد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Hamerkop, Shoebill, pelicans, boobies, cormorants". World Bird List Version 9.1. International Ornithologists' Union. 2019. Retrieved 12 April 2019.
  2. "Classification of the cormorants of the world". Molecular Phylogenetics and Evolution (به انگلیسی). 79: 249–257. 2014-10-01. doi:10.1016/j.ympev.2014.06.020. ISSN 1055-7903.