ای-ترین (صورت‌فلکی ماهواره‌ای)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
از سال ۲۰۱۸ ای-ترین از ۵ ماهواره تشکیل می‌شده‌است و دو ماهوارهٔ رصدخانه مدارگرد کربن و گلوری، دیگر بخشی از این صورت فلکی ماهواره‌ای نبوده‌اند. از ژانویه ۲۰۱۹، با انتقال کلودست ای-ترین از ۴ ماهواره تشکیل شده‌است

صورت فلکی ماهواره‌ای اِی-تِرِین (به انگلیسی: A-train) به معنی (قطار بعد از ظهر)، مجموعه‌ای ماهواره‌ای متشکل از پنج ماهواره‌های دیدبانی زمین از ملیت‌های گوناگون در مدار خورشیدآهنگ در فرازای ۷۰۵ کیلومتری (۴۳۸ مایل) بر فراز زمین است.[۱]

مدار این ماهواره‌ها، با گرایش ۹۸٫۱۴ درجه، هر روز در حدود ساعت ۱:۳۰ بعد از ظهر به زمان خورشیدی از استوا عبور می‌کند که به همین مناسبت این صورت فلکی ماهواره‌ای ای ("A" کوتاه‌شدهٔ Afternoon "بعد از ظهر" است)[۲]) و دوباره در شب، حدود ساعت ۱:۳۰ پس از نیمه‌شب از خط استوا می‌گذرد.

این ماهواره‌ها در فاصلهٔ چند دقیقه‌ای از یک‌دیگر فاصله دارند تا مشاهده‌های دسته‌جمعی آن‌ها بتواند برای ساختن تصویرهای با کیفیت بالا از جو زمین و سطح زمین در فضای سه‌بعدی استفاده شود.

ماهواره‌ها[ویرایش]

فعال[ویرایش]

ای-ترین، از ژانویه ۲۰۱۹،[۳][۴] شامل چهار ماهواره فعال است:

  • رصدخانه مدارگرد کربن ۲، ماهوارهٔ مقدم در صف و جایگزین رصدخانه مدارگرد کربن OCO (ناموفق) است و در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۱۴ برای ناسا راه‌اندازی شد.
  • مأموریت مشاهده تغییر جهانی (GCOM-W1)؛ که با فاصلهٔ ۱۱ دقیقه مدارگرد کربن ۲ را دنبال می‌کند، توسط جاکسا در ۱۸ مهٔ ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد.
  • آکوا، با فاصلهٔ ۴ دقیقه پس از GCOM-W1 در حرکت است و در تاریخ ۴ مه ۲۰۰۲ برای ناسا راه‌اندازی شد.
  • آئورا، یک ماهوارهٔ چند ملیتی است و با فاصلهٔ ۱۵ دقیقه در پی آکوا حرکت می‌کند. آئورا به دلیل اختلاف مداری مسیر حرکت، ۸ دقیقه دیرتر به استوا می‌رسد تا بتواند با آکوا هماهنگی یابد. راه‌اندازی شده آئورا برای ناسا در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۴ صورت گرفت.

پیشین[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «A"-train Symposium October 2007: Constellation keeps its promises", CNESMAG, January 2008
  2. NASA, Introducing the A-Train بایگانی‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine, 10.26.10 (accessed April 30 2012)
  3. "Individual A-Train Missions". June 5, 2012. Archived from the original on 13 April 2019. Retrieved 2013-11-15.
  4. Greicius, Tony (2018-02-23). "CloudSat Exits the "A-Train"". NASA (به انگلیسی). Archived from the original on 12 December 2019. Retrieved 2018-04-01.
  5. CNES News on Calipso
  6. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام : وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. «Sister Satellites, Briefly Separated, Working Together Again». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]