اینو ستاپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Inno Setup Compiler
پرونده:Inno Setup
نویسنده(های)
اصلی
Jordan Russell and Martijn Laan
توسعه‌دهنده(ها)JrSoftware
انتشار ابتدایی1997
مخزن
نوشته‌شده باDelphi
میان‌افزارPasscal
ابزارهاInno Setup ISTool , ScriptMaker
موتورISCC
سیستم‌عاملWindows
بن‌سازه رایانشx86,x64
پروانهInno Setup License
وبگاه
اینو ستاپ
توسعه‌دهنده(ها)جردن راشل(JR Software)
انتشار ابتدایی1.09
مخزن
سیستم‌عاملویندوز
پروانهرایگان
وبگاه

اینو ستاپ (به انگلیسی: Inno Setup) یک نرم افزار آزاد ایجاد بسته‌های نصب نرم‌افزار مبتنی بر اسکریپت است که توسط جردن راشل به زبان پاسکال و دلفی نوشته شده‌است. اولین نسخه این نرم‌افزار در سال 1997 میلادی منتشر گردید.[۱]

برای ایجاد بسته نصبی با نسخه ۱٫۰۹، باید یک فایل "ISS.TXT" در مسیر(دایرکتوری) نصب ایجاد می‌شد. در این فایل، کاربر باید متغیر ها و مقادیری را ارائه می کرد که امروزه هنوز در اینو ستاپ استفاده می‌شود. این متغیرها به عنوان پیکربندی بسته نصب عمل می‌کنند، اما بسیاری از ویژگی‌های دیگر قابل تغییر نیستند. کامپایلر نصب ویرایشگر نداشت و بیشتر یک پوسته برای برای نمایش و کامپایل اسکریپت‌ها بود.

اینو ستاپ به دلیل آزاد و منبع باز بودن محبوب شد. به دلیل آزاد بودن برای استفاده تجاری و غیرتجاری، بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری به این ابزار تغییر مکان دادند.

پروانه انتشار[ویرایش]

این نرم‌افزار تحت یک پروانه انتشار سفارشی‌سازی شده با نام Inno Setup License[۲] منتشر شده است. هر چند به نظر می‌رسد این پروانه از پروانه‌های_بی‌اس‌دی الهام گرفته و تعارض با شرایط یک پروانه نرم‌افزار آزاد یا پروانه نرم‌افزار متن‌باز نداشته باشد اما تایید هیچ یک از مراجع اصلی یعنی بنیاد نرم‌افزار آزاد و پیشگامان متن‌باز را ندارد.

جوایز

  • اینو ستاپ جوایز بسیاری برنده شده است که از جمله آنها می توان به سه بار دریافت جوایز صنعت Shareware (از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴) اشاره کرد.

بسیاری از مردم کد منبع اینو ستاپ را گرفته‌اند و از آن برای توسعه نسخه‌های شخص ثالث اینو ستاپ استفاده کرده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. "Inno Setup". Wikipedia (به انگلیسی). 2021-10-29.
  2. "issrc/license.txt at main · jrsoftware/issrc". GitHub (به انگلیسی). Retrieved 2024-03-09.