الکساندر لیپولد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

الکساندر لیپولد (به انگلیسی: Alexander Leipold؛ زادهٔ ۲ ژوئن ۱۹۶۹) کشتی‌گیر بازنشسته و مربی کشتی آلمانی است که در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در دستهٔ ۷۴ و ۷۶ کیلوگرم کشتی آزاد رقابت می‌کرد. او قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۱۹۹۴ و نایب‌قهرمان سه دورهٔ این مسابقات در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ است. لیپولد همچنین قهرمان سه دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی اروپا در سال‌های ۱۹۹۱، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۸ است. او به عنوان ملی‌پوش آلمان در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا و ۲۰۰۰ سیدنی شرکت کرد که در المپیک آتلانتا به مقام پنجم و در المپیک سیدنی با وجود کسب عنوان قهرمانی به دلیل تست مثبت دوپینگ دیسکالیفه شد.

الکساندر لیپولد
لیپولد در ۲۰۱۲
اطلاعات شخصی
ملیتآلمانی
زاده۲ ژوئن ۱۹۶۹ ‏(۵۴ سال)
آلتسناو این اونترفرانکن، آلمان غربی
پیشه
  • فروشنده صنعتی
  • مربی کشتی
قد۱٫۷۸ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)
ورزشی
کشور آلمان
ورزشکشتی
سبکآزاد
باشگاهای‌سی گلدباخ؛ باواریا
مربیگرهارد وایزنبرگ

او در سال ۲۰۰۳، پس از ابتلا به یک بیماری ویروسی جدی متحمل سه سکته مغزی متوالی شد اما بعدها به‌طور کامل بهبود یافت. لیپولد در سال ۲۰۰۹ از دانشگاه ورزشی کلن آلمان فارغ‌التحصیل شد و از همان سال تا ۲۰۱۲ مربی تیم ملی کشتی آزاد آلمان بود. او نهایتاً سرمربی باشگاه کشتی اسپرینگن آلمان شد. در سال ۲۰۱۳، به دلیل عملکردش به عنوان یک الگوی ورزشی و تعهد داوطلبانه بزرگش به عنوان سفیر «بنیاد کمک به سکته مغزی آلمان»، نشان افتخار شایستگی جمهوری فدرال آلمان را دریافت کرد.

بازی‌های المپیک[ویرایش]

او در دستهٔ ۷۴ در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا شرکت کرد که لازاروس لویزیدیس از یونان، دیوید هول از کانادا، محمدسلام گادشیف از جمهوری آذربایجان و کنی ماندی از آمریکا را شکست داد اما با باخت برابر بووایسار سایتیف روس به مقام پنجم رسید.

لیپولد در دستهٔ ۷۶ کیلوگرم المپیک ۲۰۰۰ سیدنی نیز یاسمانی رودریگز از کوبا را ۴–۱، رادیون کرتانتی از اسلواکی را ۵–۰، نصیر گادشیچانف از مقدونیه شمالی را ۵–۲، در نیمه‌نهایی مون اویی-جائه از کره جنوبی را ۳–۱ و در فینال هم براندون اسلی آمریکایی را هم ۴–۰ شکست داد و به قهرمانی رسید اما پس از مثبت شدن تست دوپینگ و استفاده از استرویید آنابولیک ناندرولون، مدال طلا از او پس‌گرفته‌شده و به براندون اسلی رسید.

منابع[ویرایش]

الکساندر لیپولد در Sports-Reference.com (انگلیسی)ویرایش در ویکی‌داده