استون مارتین ونتیج (۲۰۱۸)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استون مارتین ونتیج
دید کلی
شرکتاستون مارتین لاگوندا
نام‌های دیگروی۸ ونتیج
تولید۲۰۱۸ تاکنون
مونتاژگیدون، واریک‌شر، انگلستان
طراحمارک رایشمن
بدنه و شاسی
کلاسخودروی اسپورت
شکل بدنهدو در کوپه
طرح‌بندیموتور جلو-محور عقب
خودروهای وابستهاستون مارتین دی‌بی۱۱
استون مارتین دی‌بی۱۰
پیشرانه
موتور۴ لیتری وی۸ مرسدس-آام‌گ ام۱۷۷ با توربوی دوگانه
جعبه‌دنده۷ دندهٔ دستی
۸ دندهٔ خودکار زداف ۸اچ‌پی۷۵
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۷۰۵ میلیمتر (۱۰۶ اینچ)
درازا۴٬۴۶۵ میلیمتر (۱۷۶ اینچ)
پهنا۱٬۹۴۳ میلیمتر (۷۶ اینچ)
بلندی۱٬۲۷۲ میلیمتر (۵۰ اینچ)
وزن خالص۱٬۵۳۰ کیلوگرم (۳٬۳۷۳ پوند) (خالص)
گاه‌شمار
پیشیناستون مارتین ونتیج (۲۰۰۵)

استون مارتین ونتیج (به انگلیسی: Aston Martin Vantage) یک خودروی اسپورت دونفره است که توسط خودروساز لوکس بریتانیایی، استون مارتین و به عنوان جایگزینی برای مدل قبلی که به مدت ۱۲ سال روی خط تولید بود، تولید می‌شود.[۱] این خودرو در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ رونمایی شد.[۱]

فروش و تحویل ونتیج‌های جدید از ماه ژوئن ۲۰۱۸ و با قیمت ۱۴۹٬۹۹۵ دلار آغاز شد.[۲][۳]

مشخصات و عملکرد[ویرایش]

پیشرانهٔ ام۱۷۷ وی۸ با دو توربوشارژر

استون مارتین ونتیج جدید، بر روی یک شاسی جدید و مشترک با مدل دی‌بی۱۱ شکل گرفته‌است، و همانند دی‌بی۱۱ از پیشرانه و فناوری مرسدس-بنز بهره‌مند است. ونتیج به موتور ۴٫۰ لیتری وی۸ با توربوشارژر دوگانه ام۱۷۷ مرسدس-آام‌گ مجهز است[۴] که به یاری سامانهٔ COMAND مرسدس بنز، توانایی تولید ۵۰۳ اسب بخار (۳۷۵ کیلووات) نیرو و ۶۸۵ نیوتن متر (۵۰۵ پوند-فوت) گشتاور را دارد.[۱][۲] این خودرو شتاب ۰–۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۰–۶۲ مایل بر ساعت) را در مدت ۳٫۶ ثانیه می‌پیماید و بیشینه سرعت آن نیز به ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت (۱۹۵ مایل بر ساعت) می‌رسد.[۵][۶] ونتیج از یک جعبه‌دندهٔ ۸ سرعتهٔ خودکار ساخت شرکت زداف فریدریشسهافن نصب شده در عقب خودرو سود می‌برد؛ و در زمانی که ترکیب جعبه‌دندهٔ دستی با موتور وی۸ مرسدس-آام‌گ در دسترس خودروسازان قرار گیرد، اولین خودرویی خواهد بود که از این ترکیب بهره‌مند می‌شود.[۲][۷][۸] برای دستیابی به تقسیم وزن ۵۰/۵۰ در عقب و جلوی خودرو، پیشرانهٔ ونتیج تا حد امکان در عقب‌ترین بخش قسمت جلویی شاسی نصب شده‌است.[۹] ونتیج جدید اولین خودروی تولیدی استون مارتین است که از دیفرانسیل الکترونیکی با توانایی انتقال گشتاور متغیر به هر چرخ مجهز می‌شود.[۱۰] با وجود اینکه این خودرو بر روی پلتفرم یکپارچهٔ کاملاً جدید مشترک با مدل دی‌بی۱۱ ساخته شده‌است، اما ۷۰٪ از قطعات آن به‌طور اختصاصی برای ونتیج ساخته شده‌اند.[۱۱]

طراحی[ویرایش]

نمای داخلی

طراحی ونتیج جدید از استون مارتین وولکان، که یک خودروی مخصوص پیست است، و استون مارتین دی‌بی۱۰، که با هدف استفاده در فیلم اسپکتر جیمز باند ساخته‌شد، الهام گرفته‌است.[۱] جلوپنجرهٔ این خودرو، که به‌طور ویژه با الهام از مدل وولکان طراحی شده، به خنک شدن مؤثرتر پیشرانه کمک می‌کند.[۱۲]

پیکربندی داخلی ونتیج، بجز تعداد سرنشین‌ها، در باقی موارد از جمله طراحی کنسول میانی، با مدل دی‌بی۱۱ متفاوت است. کنسول میانی ونتیج دارای طراحی درهم‌ریخته‌تر بوده و از نمایشگرهای جداگانه برای سیستم تهویه مطبوع خودکار بهره‌مند است و همچنین فاقد سیستم پخش دیسک نوری می‌باشد. در حالی که در مدل دی‌بی۱۱، کنسول میانی بیشتر با رعایت اصول زیبایی بصری طراحی شده و کلیدها و سوییچ‌ها با فاصله از یکدیگر جایگذاری شده‌اند. با هدف کاهش وزن خالص خودرو، در مدل ونتیج امکاناتی همچون محفظهٔ دستکش سرنشین حذف شده و کنسول میانی ساده‌تر طراحی شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ Benjamin Zhang (بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۷). «Aston Martin just replaced the most successful model in company history with a car straight out of a Bond movie». بیزنس اینسایدر. دریافت‌شده در ۱۰ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ «Aston Martin shows off a new Vantage». The Verge. بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۰ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. Jimi Beckwith (بیست و ششم فوریهٔ ۲۰۱۸). «Aston Martin boss: record profits show financial turnaround is complete». Autocar. دریافت‌شده در ۱۰ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. Mircea Panait (شانزدهم نوامبر ۲۰۱۷). «2019 Aston Martin Vantage Drifting Teaser Is Slow-Motion Goodness». autoevolution. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. Jonathan Burn (بیست و یکم مارس ۲۰۱۸). «New 2018 Aston Martin Vantage makes Geneva debut». به کوشش Auto Express. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. Stuart Gallagher (بیست و چهارم نوامبر ۲۰۱۷). «New Aston Martin Vantage revealed - full details and specs on Aston's V8 sports car». به کوشش EVO. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  7. «Aston Martin Plans Seven-Model Range, Starting with Vantage Then Vanquish» (به انگلیسی). کار اند درایور. بیست و هشتم مارس ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. مقدار |dead-url=dead نامعتبر (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. Jonathan M. Gitlin (بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۷). «Aston Martin reveals its all-new Vantage, a 503hp V8 sports car». Ars Technica. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. Mike Duff (۲۱ نوامبر ۲۰۱۷). «2019 Aston Martin Vantage: Predictably Stunning». به کوشش کار اند درایور. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸.
  10. Edric Pan (۲ ژوئن ۲۰۱۸). «Aston Martin Vantage is a natural born thriller». Torque.com. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸.
  11. James Taylor (۲۱ نوامبر ۲۰۱۷). «Revealed! Bold new 2018 Aston Martin Vantage is here». به کوشش CAR Magazine. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸.
  12. «The 2019 Aston Martin Vantage is jaw-dropping». SlashGear. ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸.