از میان اقیانوس آرام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
از میان اقیانوس آرام
کارگردانجان هیوستون
وینسنت شرمن
تهیه‌کنندهجک ساپر
جری والد
فیلمنامه‌نویسریچارد مکالی
بر پایه"آلوها به معی خداحاظی است"
(داستان 1941 ستردی ایونینگ پست )
اثر رابرت کارسون
بازیگرانهامفری بوگارت
گوردون دی مین
مری آستور
سیدنی گرین‌استریت
موسیقیآدولف دویچ
فیلم‌بردارآرتور ادسون
تدوین‌گرفرانک مگی
شرکت
تولید
برادران وارنر
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۴ سپتامبر ۱۹۴۲ (۱۹۴۲-09-۰۴)
مدت زمان
۹۷ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم$576,000[۱]
فروش گیشه$1.3 million (US rentals)[۲][۳]
$2,375,000 worldwide[۱]

از میان اقیانوس آرام (به انگلیسی: Across the Pacific) یک فیلم جاسوسی آمریکایی است که در آستانه ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. این فیلم ابتدا توسط جان هیوستون و سپس توسط وینسنت شرمن پس از پیوستن هاستون به ارتش سیگنال ارتش ایالات متحده کارگردانی شد. در فیلم هامفری بوگارت، مری آستور و سیدنی گرین‌استریت بازی می‌کنند. علی‌رغم عنوان، داستان در اقیانوس آرام اتفاق نمی‌افتد و در پاناما به وقوع می‌پیوندد. فیلمنامه اصلی تلاش برای جلوگیری از طرح ژاپنی‌ها برای حمله به پرل هاربر را به تصویر می‌کشد. هنگامی که حمله واقعی به پرل هاربر رخ داد، تولید برای سه ماه متوقف شد، از سرگیری در ۲ مارس ۱۹۴۲، با تغییر فیلمنامه ای که هدف را به پاناما تغییر داد.[۴][۵]

کمپانی برادران وارنر از همین عنوان برای یک فیلم ماجراجویی صامت در سال ۱۹۲۶ با بازی مونته بلو استفاده کرد که نقش کوچکی در فیلم سال ۱۹۴۲ دارد. با این حال داستان این دو فیلم شباهت خاصی به هم ندارند.

داستان[ویرایش]

در ۱۷ نوامبر ۱۹۴۱، کاپیتان ریک للاند (هامفری بوگارت) در جزیره گاورنر در شهر نیویورک به دادگاه محاربه می‌شود و پس از اینکه به عنوان سارق شناخته می‌شود، از سپاه توپخانه ساحل ارتش ایالات متحده اخراج می‌شود. او سعی می‌کند به پیاده‌نظام سبک کانادایی پرنسس پاتریشیا بپیوندد اما با سردی مخالفت می‌شود. ظاهراً در حال رفتن به چین برای جنگیدن برای چیانگ کای شک، للاند سوار کشتی ژاپنی، جنوا مارو می‌شود و از هالیفاکس، نوا اسکوشیا به یوکوهاما از طریق کانال پاناما و هاوایی می‌رود.

در کشتی، او با آلبرتا مارلو کانادایی (مری آستور) که ادعا می‌کند اهل مدیسین هت است، ملاقات می‌کند و بلافاصله یک عشق بین آن دو آغاز می‌شود. مسافران دیگر دکتر لورنز (سیدنی گرین‌استریت) و خدمتکار وی، تی اوکی هستند. لورنز، استاد جامعه‌شناسی، ژاپنی‌ها را تحسین می‌کند و بنابراین در فیلیپین، جایی که اقامت دارد، بسیار محبوب نیست. للاند نیز به نوبه خود روشن می‌سازد که برای هر کسی که بخواهد به اندازه کافی به او پول بدهد مبارزه خواهد کرد.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Warner Bros financial information in The William Shaefer Ledger. See Appendix 1, Historical Journal of Film, Radio and Television, (1995) 15:sup1, 1-31 p 23 DOI: 10.1080/01439689508604551
  2. "101 Pix Gross in Millions" Variety 6 Jan 1943 p 58
  3. Thomas Schatz, Boom and Bust: American Cinema in the 1940s Uni of California Press, 1999 p 218
  4. Astor, Mary, A Life on Film, Dell Publishing 1967, New York, p. 157
  5. "Across the Pacific (1942) - Notes - TCM.com". Turner Classic Movies (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-01.