ارکستر سمفونیک ملی اوکراین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ارکستر سمفونیک ملی اوکراین
ارکستر
نام پیشینارکستر سمفونیک ملی شوروی
بنیان‌گذاری شده۱۹۱۸
موقعیتکی‌یف، اوکراین
رهبر اصلیولادیمیر سیرنکو
وبگاهارکستر سمفونیک ملی اوکراین

ارکستر سمفونیک ملی اوکراین (به اوکراینی: Національний Симфонічний Оркестр України) یکی از ارکسترهای دولتی کشور اوکراین است.

تاریخچه[ویرایش]

ارکستر سمفونی ملی اوکراین در سال ۱۹۱۸ به دستور وزارت هنر اکراین تأسیس شد. این ارکستر برای اولین بار به رهبری الکساندر هوریلیج به روی صحنه رفت. ناتان راچلین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۶۲ مدیریت هنری این ارکستر را عهده‌دار بود. استفان کوژوچار، فدیر هلوچنکو، ایگور بلاژکوف و تئودر کوچر از رهبران اصلی این ارکستر بودند. لئوپولد استوکویسکی، ایگور مارکتویچ، کورت سندرلینگ، ایوگنی مراوینسکی، کیریل کندراشین، ایوگینی سوتلانو و گنادی روژدستونسکی رهبران مدعو هستند که با این ارکستر همکاری کرده‌اند. سولیست‌هایی که با این ارکستر به اجرای برنامه پرداخته‌اند عبارتند از: آرتور روبنشتاین، یهودی منوهین، داوید اویستراخ، سویاتوسلاو ریختر، مستیسلاف روستروپوویچ، امیل گیللز، لئونید کوگان، گیدون کرمر، اولگ کریسا، مونسرات کاباله، خوزه کارراس و خوان دیگو. از آوریل ۱۹۹۹ تا کنون ولادیمیر سیرنکو مدیر هنری و رهبر اصلی این ارکستر بوده‌است. مدیر این ارکستر از سال ۲۰۰۶ تا کنون الکساندر هورنستای می‌باشد.[۱]

همکاری‌ها با هنرمندان ایرانی[ویرایش]

این ارکستر در ضبط‌های متعددی با هنرمندان ایرانی از جمله: بهزاد عبدی[۲]، احمد پژمان[۳]، محمد سریر[۴] و محمدرضا درویشی[۵] همکاری داشته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. «ارکستر سمفونی ملی اکراین». ژورنال گفتگوی هارمونیک.
  2. «اپرای مولوی توسط انتشارات ناکسوس منتشر شد». ژورنال گفتگوی هارمونیک.
  3. «خورشید ایران اثر احمد پژمان ضبط شد». ژورنال گفتگوی هارمونیک.
  4. «گفتگو با خواننده پوئم سمفونی آب». روزنامه شرق. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۲۱.
  5. «کنسرت‌مشترک حسین‌علیزاده و محمدرضا درویشی در زمستان». ژورنال گفتگوی هارمونیک.