ادوارد دلاوال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ادوارد هنری دلاوال
زادهٔ۱۷۲۹
درگذشت۱۴ اوت ۱۸۱۴
شهروندیبریتانیایی
محل تحصیلکالج پمبروک، کمبریج
جایزه(ها)مدال کاپلی (۱۷۶۶)
تالار دلاوال سی‌تن

ادوارد دلاوال (به انگلیسی: Edward Delaval)(زاده ۱۷۲۹-درگذشته ۱۴ اوت ۱۸۱۴ در وست‌مینستر) پژوهشگر و فیلسوف طبیعی اهل بریتانیا بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

او سومین پسر فرانسیس بلیک دلاوال و همسرش ردا آپریس بود. او در کالج پمبروک، کمبریج تحصیل کرد. او که در سال ۱۷۴۷ وارد دانشگاه شده بود در سال ۱۷۵۰ لیسانس و در سال ۱۷۵۴ کارشناسی ارشدش را گرفته و در سال ۱۷۵۵ همان‌جا همکار شد.[۱] در همان‌جا با توماس گری شاعر آشنا شد.

دلاوال ارثیه زیادی در لینکلن‌شر داشت، ولی ترجیح داد در لندن زندگی کند. او در سن ۸۵ سالگی درگذشت و در کلیسای وست‌مینستر دفن شد.[۲]

کارها[ویرایش]

دلاوال به خاطر مقاله‌اش در مورد فلزات و شیشه در مدال کاپلی سال ۱۷۶۶ سهیم بود.[۳] علاقه‌اش به شیشه شامل استفاده از آن در موزیک هم می‌شد. اجراهای موزیک او با شیشه بسیار مشهور شد.[۴] و شاید موجب الهام بنجامین فرانکلین در ساخت ساز آرمونیکا شده باشد.[۵]

خانواده[ویرایش]

دلاوال با سارا اسکات (زاده ۱۷۵۱– درگذشته ۱۸۲۹)، دختر جرج اسکات اهل روستای متلی، ازدواج کرد، آنها دختری به نام سارا (زاده حدود ۱۷۸۰– درگذشته ۱۸۲۵) داشتند.

منابع[ویرایش]

  1. Brock, W. H. "Delaval, Edward Hussey". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/7454. (Subscription or UK public library membership required.)
  2. Martin Green, The Delavals: A Family History (2010).
  3. Copley archived winners
  4. Neurology of the Arts: Painting, Music, Literature By F. Clifford Rose, ebrary Inc: pg 212
  5. Glass Harmonica site بایگانی‌شده در ۲۰۰۸-۰۶-۱۷ توسط Wayback Machine