آسوکا تانو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آسوکا تانو
شخصیت جنگ ستارگان
آسوکا تانو در فصل‌های ۳–۵ جنگ‌های کلون
نخستین حضورفیلم جنگ‌های کلون (۲۰۰۸)
پدیدآور
صداپیشهاشلی اکشتاین
ایفاگررزاریو داوسون
ضبط حرکتلورن مری کیم
(جنگ‌های کلون)[۱]
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقب‌ها
  • Fulcrum
  • Ashla
نام مستعاراسنیپس (از سوی آناکین اسکای‌واکر)
گونهTogruta
پیشه
وابستگی
استادآناکین اسکای‌واکر
شاگردسبین
سرزمینشیلی

آسوکا تانو (انگلیسی: Ahsoka Tano) شخصیتی تخیلی در فرنچایز جنگ ستارگان است. او در فیلم جنگ‌های کلون (۲۰۰۸) به‌عنوان شاگرد جدای ۱۴ سالهٔ آناکین اسکای‌واکر معرفی شده‌است. او یکی از شخصیت‌های اصلی مجموعهٔ تلویزیونی جنگ‌های کلون (۲۰۰۸–۲۰۱۴؛ ۲۰۲۰) است و در شورشیان جنگ ستارگان (۲۰۱۴–۲۰۱۸) دوباره ظاهر می‌شود. نخستین حضور لایواکشن آسوکا، در فصل دوم مجموعهٔ مندلورین بود که به‌وسیلهٔ رزاریو داوسون به تصویر کشیده شد. داوسون این نقش را در قسمتی از مجموعهٔ اسپین‌آفِ کتاب بوبا فت (۲۰۲۲) و مینی‌سریال آسوکا (۲۰۲۳) ایفا کرد.

اگرچه ابتدا آسوکا در میان طرفداران و منتقدان محبوب نبود، اما در نهایت او به شخصیتی پرطرفدار تبدیل شد. او که به‌عنوان وجه تقابل آناکین اسکای‌واکر شناخته شده‌است، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های جنگ ستارگان برجسته شده‌است.

جزئیات[ویرایش]

در سری انیمیشن جنگ‌های ستارگان جنگ کلون شخصیت آسوکا همواره توسط استادش آناکین به لقب وُروجک صدا زده می‌شود و به ندرت پیش می‌آید که استادش او را به اسم خودش آسوکا صدا کند و در اکثر مواقع هم وقتی است که دارد با بقیه در مورد او صحبت می‌کند در انیمیشن جنگ ستارگان، جنگ کلونجنگ ستارگان: جنگ‌های کلون (مجموعه تلویزیونی ۲۰۰۸) دو شخصیت آسوکا و استادش آناکین تقریباً در همه قسمت‌های انیمیشن با هم حضور دارند و در آن ایفای نقش می‌کنند و به ندرت پیش می‌آید که از هم جدا شوند و فیلم تنها داستان یکی از آنها را روایت کند.

در سری جنگ های کلون، نشان داده می‌شود که آسوکا به علت فریبکاری دوست صمیمیش از محفل جدای خارج می‌شود.

روابط[ویرایش]

آسوکا تانو توسط استاد جدای پلو کون، به محفل جدای آورده شد و تا اواخر خروجش از محفل جدای، رابطه نزدیکی با پلو کون داشت.

رابطه استاد و شاگردی[ویرایش]

استاد آسوکا، آناکین اسکای‌واکر، شوالیه جدای بود. بعد از اینکه محفل جدای متوجه انحراف‌های آناکین اسکای‌واکر از اصول محفل جدای شد، برای اصلاح آناکین تصمیم گرفت که آسوکا را به شاگردی بپذیرد. هرچند بعد از خروج آسوکا از محفل جدای، بر خشم و حسرت آناکین افزوده شد و دلیل گرایش بیشتر آناکین به نیروی تاریک و تبدیل او به دارث ویدر شد.

در سری آسوکا نشان داده می‌شود که او شاگردی مندلوری به نام سابین رن، که در سری شورشی ها نیز حضور داشت، دارد.

منابع[ویرایش]

  1. Patches, Matt (April 28, 2020). "See Ray Park back in action for Darth Maul's last big Clone Wars saber fight". پولیگان. Retrieved November 21, 2020.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Ahsoka Tano». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۸.