آرشالویس چکناوریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرشالویس چکناوریان
زادهٔ۱۳۱۵ خورشیدی
۱۹۳۶ (۸۷–۸۸ سال)
بروجرد
شهروندیایران-اتریش
نمایندهٔ قانونیDiscouraged in most cases, specifically when promotional, and requiring a reliable source
فرزندانهایک آسن بوور
والدینهایکاز (پدر)
خویشاوندانلوریس چکناوریان (برادر)
جایزه(ها)مدال موسس خورناتسی (۲۰۱۳)

آرشالویس هایکازی چکناوریان-آسن بوور (ارمنی: Արշալույս Հայկազի Ճգնավորյան-Այզենբաուեր; انگلیسی: Arshalouis Chehnavorian بانوی مهندس ارمنی‌تبار اهل ایران است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در سال ۱۳۱۵ (۱۹۳۶) در بروجرد به دنیا آمد تحصیلاتش را در دبیرستان ژاندارک به پایان برد. سپس در دانشگاه وین به ادامهٔ تحصیل پرداخت و موفق به اخذ لیسانس در رشتهٔ شیمی در سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱) و درجهٔ دکتری در عملیات صنعتی و شیمیایی در سال ۱۳۴۶ ۱۹۶۷ شد او مسلط به زبان‌های انگلیسی فرانسه آلمانی فارسی اسپانیایی می‌باشد.

در بین سال‌های ۶۶–۱۳۴۴ (۸۷–۱۹۶۵) مشاغل گوناگوی را بر عهده گرفت که اکثر آنان در ارتباط با بخش‌های گوناگون سازمان ملل می‌باشد که از آن جمله می‌توان ریاست سازمان AFIDE، مسئولیت‌های مختلف در سازمان UNIDO، معاون قسمت‌های صنعتی زیست، مدیریت فنی بخش عملیات صنعتی، مدیریت بخش شیمی، ریاست صنایع داروسازی، مدیریت پروژه‌های صنعتی در صنایع کاغذ، ساختمان‌سازی، شیمیایی و داروسازی را نام برد.

وی همچنین در سال‌های ۴۵–۱۳۴۱ (۶۶–۱۹۶۲) به عنوان استادیار شیمی در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و همچنین بین سال‌های ۴۷–۱۳۴۴ (۶۸–۱۹۶۵) در بانک عمران ایران و شرکت نفت اتریش به خدمت پرداخت.

آرشالویس چکناوریان در سال‌های ۷۵–۱۳۶۷ (۹۶–۱۹۸۸) ریاست افتخاری گروه زنان UNIDO را برعهده داشت و همچنین در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲) موفق به اخذ دکترای افتخاری در داروسازی از کشور رومانی گردید. در سال ۱۳۶۶ (۱۹۸۷) جایزه بهترین انتقال فناوری (Technology Transfer) از کشور تایلند نصیب وی شد.

چکناوریان همچنین در سال ۱۳۶۸ (۱۹۸۸) در کنفرانس تهران موفق به اخذ گواهینامه برای قسمت شیمی و لاستیک شد و همچنین از سوی ۴ کشور غربی برای صنعت دارویی مورد تأیید قرار گرفت.

پس از زمین‌لرزهٔ سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) ارمنستان در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) آمادگی خود را برای همکاری در بازسازی مناطق زلزله زده اعلام داشت که از سوی دولت ارمنستان مورد استقبال قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵) موفق به دریافت جایزه UNIDO برای پروتکل نوترال گردید که بالاترین مدال پس از بازنشستگی است.

در سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶) رئیس‌جمهور کشور مجارستان از سوی دولت این کشور مدالی به وی تقدیم نمود و در همان سال تقدیرنامه صنایع جمهوری اسلامی ایران به ایشان داده شد.

چکناوریان در سال ۱۳۸۰ (۲۰۰۲) موفق به دریافت جایزه USEPA برای هماهنگی در پروتکل نوترال گردید.

منابع[ویرایش]

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Արշալույս Ճգնավորյան». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی، بازبینی‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸.
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). «مهندسان». دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۲۴۷–۴۸. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]