کی۱۲ (کوه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کی۱۲
Map
کی۱۲ در هند واقع شده
کی۱۲
کی۱۲
موقعیت کی۱۲ در نقشه هند
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۷٬۴۲۸ متر (۲۴٬۳۷۰ فوت)[۱]
فهرست مرتفع‌ترین کوه‌های دنیا
برجستگی۱٬۹۷۸ متر (۶٬۴۹۰ فوت)[۱]
فهرست‌بندیقله بسیار برجسته
جغرافیا
موقعیتدر منطقه یخچال سیاچن در کشمیر، مورد مناقشه میان هند و پاکستان. به صورت دو فاکتو در کنترل هند.[۲]
رشته‌کوه مادرکوه‌های سالتورو، قراقروم
صعود
نخستین صعود۱۹۷۴ توسط کوهنوردان ژاپنی
آسان‌ترین مسیربرف/یخ‌نوردی

کی۱۲ (انگلیسی: K12) قله‌ای در کوه‌های سالتورو است که این کوه‌ها زیررشته‌ای از رشته‌کوه قراقروم بوده و در منطقه سیاچن در نزدیکی جامو و کشمیر قرار دارند. نام این کوه در زمان نقشه‌برداری اولیه کوه‌های قراقروم بر روی آن گذاشته شده‌است.

کی۱۲ در جنوب غربی یخچال سیاچن کشیده شده و در دامنه‌های شمال شرقی آن سر برافراشته و این یخچال را تغذیه می‌کند. دامنه‌های غربی آن یخچال‌های بالیفوند، رود دانسام و در نهایت رود سند را تغذیه می‌کند.

به دلیل شرایط ناپایدار سیاسی و حضور نیروهای نظامی در این منطقه، فعالیت‌های کوهنوردی و صعود چندانی بر روی کی۱۲ انجام نشده‌است. نخستین تلاش برای صعود آن در سال ۱۹۶۰ انجام شد و پس از چند تلاش ناموفق سرانجام کی۱۲ در سال ۱۹۷۱ توسط کوهنوردان ژاپنی صعود شد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "High Asia I: The Karakoram, Pakistan Himalaya and India Himalaya (north of Nepal)". Peaklist.org. Retrieved 2014-05-27.
  2. India is in de facto control of this region of Kashmir; the region is claimed by پاکستان which controls territory immediately west of K12. See e.g. The Future of Kashmir on the بی‌بی‌سی website.