کلیسای جامع بگراتی

مختصات: ۴۲°۱۶′۳۸″شمالی ۴۲°۴۲′۱۵″شرقی / ۴۲٫۲۷۷۳°شمالی ۴۲٫۷۰۴۳°شرقی / 42.2773; 42.7043
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلیسای جامع بگراتی
ბაგრატის ტაძარი
کلیسای جامع بگراتی در سال ۲۰۱۴
Map
دین
وابستگیکلیسای ارتدکس گرجی
مکان
مکانکوتائیسی، ایمرتی، گرجستان
کلیسای جامع بگراتی در گرجستان واقع شده
کلیسای جامع بگراتی
موقعیت در گرجستان
مختصات۴۲°۱۶′۳۸″شمالی ۴۲°۴۲′۱۵″شرقی / ۴۲٫۲۷۷۳°شمالی ۴۲٫۷۰۴۳°شرقی / 42.2773; 42.7043
معماری
گونهکلیسا
سبکمعماری گرجی
پایان ساختسده یازدهم
گنبد(ها)۱، بازسازی‌شده
نام رسمی: کلیسای جامع بگراتی و صومعه گلاتی
گونهفرهنگی
معیارiv
تاریخ ثبت۱۹۹۴ (هجدهمین نشست)
خروج از فهرست۲۰۱۷
شماره ثبت710
منطقهاروپا و آمریکای شمالی

کلیسای جامع کوتائیسی، که بیشتر با نام کلیسای جامع بگراتی (گرجی: ბაგრატი؛ ბაგრატის ტაძარი) شناخته می‌شود، یک کلیسای جامع ساخته شده در سده یازدهم میلادی در شهر کوتائیسی، در منطقه ایمرتی در گرجستان است. این کلیسا که شاهکار معماری قرون وسطایی گرجستان است، در طول قرن‌ها آسیب‌های جدی‌ای دید و از دهه ۱۹۵۰ میلادی به شکل کنونی خود بازسازی شد. همچنین مجموعه‌ای از کارهای بازسازی جنجال‌آفرین در سال ۲۰۱۲ نیز انجام شد. این بازسازی‌ها، یونسکو را بر این داشت که کلیسای جامع را از فهرست میراث جهانی حذف کند. این بنای برجسته در چشم‌انداز مرکز کوتائیسی، بر روی تپه اوکیمریونی قرار دارد.

تاریخ[ویرایش]

کلیسای جامع باگراتی در سال‌های ابتدایی سده یازدهم میلادی، در طول فرمانروایی پادشاه گرجی، بگرات سوم ساخته شد که کلیسا نامش را از او می‌گیرد. در سال ۱۶۹۲، به دلیل یک انفجار به دست سربازان عثمانی که به پادشاهی ایمرتی یورش برده بودند، بخش‌هایی از کلیسا ویران شد. این رویداد باعث ریزش گنبد و سقف کلیسا شد.

کارهای حفاظت و بازسازی و همچنین پژوهش‌های تاریخی در دهه ۱۹۵۰ میلادی به رهبری معمار گرجی، وختنگ تسینتسادزه در کلیسا آغاز شد. کارهای بازسازی توسط تسینتسادزه به شش مرحله تقسیم شد و چندین دهه تا سال ۱۹۹۴ ادامه داشت.[۱] در همان سال، کلیسای جامع بگراتی در کنار صومعه گلاتی با هم به عنوان یک میراث جهانی یونسکو ثبت شدند. در سال ۲۰۰۱، مالکیت کلیسا از دولت گرجستان به کلیسای ارتدکس گرجی انتقال یافت. هم‌اکنون این کلیسا کاربردهای محدود مذهبی دارد، اما گردشگران و زائران زیادی را به خود جذب می‌کند. هم‌اکنون کلیسای جامع بگراتی، به عنوان نماد شهر کوتائیسی به کار می‌رود و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی آن است.

وضعیت کنونی و مسائل حفاظتی[ویرایش]

دیوار شرقی کلیسای جامع بگراتی در سال ۲۰۰۵. سقف کلیسا همچنان فروریخته بود.

در ژوئیه ۲۰۱۰، یونسکو کلیسای جامع بگراتی را به فهرست میراث جهانی در خطر افزود، زیرا کار بازسازی ادامه‌دار به یکپارچگی و اصالت بنا آسیب می‌رساند.[۲] حتی پیش از آن، ایکوموس در سال ۲۰۰۸ نگران رو به زوال رفتن بگراتی شده بود، و گفت که تلاش‌های دولت برای حفاظت از سایت، نباید به ارزش تاریخی آن آسیبی برساند.[۳] در سال ۲۰۱۱، یونسکو از مقامات دولتی گرجستان درخواست کرد تا یک برنامه راهبردی برای معکوس کردن برخی از تغییرات اخیر در کلیسا راه‌اندازی کنند اما اذعان کرد که این تغییرات ممکن است «تقریباً غیرقابل برگشت» باشند.[۴] در سال ۲۰۱۷، یونسکو بگراتی را از فهرست میراث جهانی حذف کرد، با توجه به اینکه بازسازی عمده به یکپارچگی و اصالت آن آسیب جدی رسانده بود.[۵]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bagrati Cathedral - Copy or Original, Tabula, 4 September 2012
  2. World Heritage Committee inscribes Bagrati Cathedral and Gelati Monastery (Georgia) on List of World Heritage in Danger https://whc.unesco.org/en/news/637
  3. UNESCO Report on the Mission to Historical Monuments of Mtskheta and Bagrati Cathedral and Gelati Monastery, Georgia, June 2–10, 2008.
  4. [۱] Decision - 35COM 7A.29 - Bagrati Cathedral and Gelati Monastery (Georgia) (C 710), Paris, 7 July 2011
  5. UNESCO World Heritage Centre (10 July 2017). "Gelati Monastery, Georgia, removed from UNESCO's List of World Heritage in Danger". unesco (به انگلیسی). Retrieved 14 July 2017.