پارک ملی کلختی

مختصات: ۴۲°۶′۳۹″ شمالی ۴۱°۴۱′۴۶″ شرقی / ۴۲٫۱۱۰۸۳°شمالی ۴۱٫۶۹۶۱۱°شرقی / 42.11083; 41.69611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک ملی کلختی
رودخانه پیچوری در پارک ملی کلختی
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی کلختی
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی کلختی
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی کلختی
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی کلختی
مکان گرجستان
مختصات۴۲°۶′۳۹″ شمالی ۴۱°۴۱′۴۶″ شرقی / ۴۲٫۱۱۰۸۳°شمالی ۴۱٫۶۹۶۱۱°شرقی / 42.11083; 41.69611
مساحت۸۰۷٫۹۹ کیلومتر مربع (۳۱۱٫۹۷ مایل مربع)[۱]
تاسیس‌شده۱۹۹۸–۱۹۹۹
بازدیدکنندگان۱۳٬۷۴۷ (در ۲۰۱۵)
هیئت حاکمهAgency of Protected Areas
وبگاهKolkheti National Park Administration
نام رسمیWetlands of Central Kolkheti
تاریخ ثبت۷ فوریه ۱۹۹۷
شماره ثبت893[۲]

پارک ملی کلختی (گرجی: კოლხეთის ეროვნული პარკი) یک پارک ملی است که در سامگرلو-زمو سوانتی و گوریا در منطقه تاریخی کولخیس در غرب گرجستان واقع شده‌است.[۱] تالاب‌های کلختی مرکزی یک تالاب با اهمیت بین‌المللی، سایت رامسر است.[۳] این منطقه در دشتی ساحلی در دریای سیاه، بین دهانه‌های تیکوری و سوپسا قرار دارد و نواحی زغدیدی، خوبی، لانچختی، سنکی و اباشا را در بر می‌گیرد. این پارک در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ به عنوان بخشی از پروژه مدیریت یکپارچه سواحل گرجستان، که توسط بانک جهانی (WB) و تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) حمایت مالی و تأسیس شد. پارک ملی کلختی مساحتی معادل ۲۸۹۴۰ هکتار را پوشش می‌دهد و با تالاب‌های حفاظت‌شده منطقه حفاظت‌شده تا ۳۳۷۱۰ هکتار را پوشش می‌دهد،[۳] که شامل اراضی ذخیره‌گاه طبیعی دولتی کلختی به مساحت ۵۰۰ هکتار است.[۴] این بخشی از جنگل‌های بارانی و تالاب‌های کلخی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

تاریخ[ویرایش]

پارک ملی کلختی زمانی بخشی از منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دوره سوم بود که بر روی قاره اوراسیا امتداد داشت. در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد، اولین ایالت گرجستان، کلختی، که بیشتر به نام " کلخیس " شناخته می‌شود، در اینجا ایجاد شد و مکانی بود که اولین ضرب سکه گرجی، "کلخوری تتری" در آن ضرب شد.[۵] کلخیس در اساطیر یونان به عنوان حاشیه جهان مشخص می‌شود و از زمان‌های قدیم در اسناد تاریخی در سراسر آسیای غربی و اروپای شرقی ذکر شده‌است.[۶][۷] کلخیس در اسطوره جیسون و آرگونات‌ها و تعقیب او برای پشم زرین ظاهر می‌شود.[۵][۷]

اقلیم[ویرایش]

آب و هوای پارک ملی کلختی، آب و هوای گرم و مرطوب است و میزان بارندگی سالانه بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی‌متر است در طول سال نسبتاً برابر است. این پارک در معرض بادهای شدید ساحلی دوره ای است و سردترین ماه ژانویه است که دمای آن به ۴٫۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. در طول تابستان دمای هوا معتدل است و در ماه آگوست به‌طور متوسط به ۲۲ درجه سانتیگراد می‌رسد.[۸] با این حال، در ماه اوت، درجه حرارت به ۳۴ درجه سانتیگراد می‌رسد.[۹]

حیات وحش[ویرایش]

فلور[ویرایش]

آب و هوای پارک و فراوانی آب موجب شده‌است که تنوع زیستی غنی از گیاهان در باتلاق‌های ساحلی و جنگل‌های باتلاقی و جنگل‌های تالاب برگ‌ریز، بیشتر از توسکا ریش‌دار، چندین گونه بید و بلوط و زبان گنجشک معمولی تشکیل شده‌است.[۱۰]

گردشگری[ویرایش]

با وجود حفاظت از پارک، دولت گرجستان اخیراً راهی برای جذب گردشگران در عین حفاظت از زیستگاه طبیعی پیدا کرده‌است. این پارک در سال ۲۰۰۷ به روی گردشگران باز شد و در آن سال ۱۰۰۰ نفر را به خود جذب کرد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • رودخانه ریونی
  • ذخیره گاه مدیریت شده کاتسوبوری
  • ذخیره گاه مدیریت کوبولتی

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Kolkheti in Georgia بایگانی‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۶ توسط Wayback Machine Protected Planet
  2. "Wetlands of Central Kolkheti". کنوانسیون رامسر Sites Information Service. Archived from the original on 2 April 2019. Retrieved 1 April 2019.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Wetlands of Central Kolkheti in Georgia بایگانی‌شده در ۲۰۱۸-۱۱-۱۶ توسط Wayback Machine Protected Planet
  4. "Sites to visit:Kolkheti National Park". Georgian Holidays. Archived from the original on April 26, 2013. Retrieved September 14, 2009.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ Rekhviashvili, Anna (April 25, 2008). "Kolkheti National Park ready to welcome tourists". Georgian Daily. Archived from the original on January 2, 2010. Retrieved September 14, 2009.
  6. Rekhviashvili, Anna (April 25, 2008). "Kolkheti National Park ready to welcome tourists". Georgian Daily. Archived from the original on January 2, 2010. Retrieved September 14, 2009.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Sister Parks". NPS. Retrieved September 27, 2009.
  8. "Kolkheti National Park". Kolkheti National Park. Archived from the original on May 13, 2009. Retrieved September 27, 2009.
  9. "Wetlands of the western Georgia: Kolkheti national park". Caucasus Birding. Archived from the original on July 21, 2011. Retrieved September 27, 2009.
  10. "Wetlands of the western Georgia: Kolkheti national park". Caucasus Birding. Archived from the original on July 21, 2011. Retrieved September 27, 2009.