قطب‌الدین ایبک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
افزودن سه منبع
خط ۲۳: خط ۲۳:
|religion=[[اسلام]]
|religion=[[اسلام]]
}}
}}
'''قطب‌الدین آیبک''' (درگذشته [[۱۲۱۰ (میلادی)]]) از غلامانِ ترک تبارِ پادشاهِ [[غوریان|دودمان غوریان]] (در افغانستان کنونی) علاءالدین محمد، بود که در [[لاهور]] فرمانروایی داشت. او در سال ۱۲۰۶ میلادی به [[دهلی]] لشکر کشید و آنجا را فتح کرد و بدین ترتیب، نخستین دولت مسلمان شمال [[هند]] و ('''[[سلطنت دهلی]]''') پایه‌گذاری شد. منار قطب و [[مسجد قوت‌الاسلام]] به دست وی ساخته شد. او و جانشینانش به ویژه [[ایلتتمش]] حکومتی را به مرکزیت دهلی بنیاد گذاشتند که سیصد سال به درازا کشید و بخشهای گسترده‌ای از هند مرکزی را به زیر چتر خود گرفت.
'''قطب‌الدین آیبک''' (درگذشته [[۱۲۱۰ (میلادی)]]) از غلامانِ [[مردمان ترک|تُرک‌تبارِ]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=Concise History of Islam-By Muzaffar Husain Syed, Syed--p228-Saud Akhtar, B D Usmani}}</ref><ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=Four Empires of Islam: Imperial Achievement-Christopher Tadgell-p66}}</ref><ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=Milestones Social Science – 7 (History, Geography, Social-and Political Life)-By Gita Duggal, Joyita--p22-Chakrabarti, Mary George, Pooja Bhatia}}</ref> پادشاهِ [[غوریان|دودمان غوریان]] (در افغانستان کنونی) علاءالدین محمد، بود که در [[لاهور]] فرمانروایی داشت. او در سال ۱۲۰۶ میلادی به [[دهلی]] لشکر کشید و آنجا را فتح کرد و بدین ترتیب، نخستین دولت مسلمان شمال [[هند]] و ('''[[سلطنت دهلی]]''') پایه‌گذاری شد. منار قطب و [[مسجد قوت‌الاسلام]] به دست وی ساخته شد. او و جانشینانش به ویژه [[ایلتتمش]] حکومتی را به مرکزیت دهلی بنیاد گذاشتند که سیصد سال به درازا کشید و بخشهای گسترده‌ای از هند مرکزی را به زیر چتر خود گرفت.


== نگارخانه ==
== نگارخانه ==

نسخهٔ ‏۱۰ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۶:۲۹

قطب‌الدین ایبک
قطب‌الدین ایبک
سلطنت۱۲۱۰
جانشینایلتتمش
زاده۱۱۵۰
ترکستان
درگذشته۱۲۱۰
سلطنت دهلی
دودمانسلطنت مملوک (دهلی)

قطب‌الدین آیبک (درگذشته ۱۲۱۰ (میلادی)) از غلامانِ تُرک‌تبارِ[۱][۲][۳] پادشاهِ دودمان غوریان (در افغانستان کنونی) علاءالدین محمد، بود که در لاهور فرمانروایی داشت. او در سال ۱۲۰۶ میلادی به دهلی لشکر کشید و آنجا را فتح کرد و بدین ترتیب، نخستین دولت مسلمان شمال هند و (سلطنت دهلی) پایه‌گذاری شد. منار قطب و مسجد قوت‌الاسلام به دست وی ساخته شد. او و جانشینانش به ویژه ایلتتمش حکومتی را به مرکزیت دهلی بنیاد گذاشتند که سیصد سال به درازا کشید و بخشهای گسترده‌ای از هند مرکزی را به زیر چتر خود گرفت.

نگارخانه

جستارهای وابسته

منابع

  1. Concise History of Islam-By Muzaffar Husain Syed, Syed--p228-Saud Akhtar, B D Usmani.
  2. Four Empires of Islam: Imperial Achievement-Christopher Tadgell-p66.
  3. Milestones Social Science – 7 (History, Geography, Social-and Political Life)-By Gita Duggal, Joyita--p22-Chakrabarti, Mary George, Pooja Bhatia.