سایمدانگ، خاطرات درخشان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
1999M0rt3z4m0us4vi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
FAHMJ (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۹: خط ۳۹:
* [[اوه یون آه]] (چویی ویومدانگ)
* [[اوه یون آه]] (چویی ویومدانگ)
* [[چوی چول هو|چویی چول هو]] (مین چی هیونگ)
* [[چوی چول هو|چویی چول هو]] (مین چی هیونگ)
* [[چویی جونگ هوان]]([[جئونگ‌جونگ چوسان|پادشاه جونگ جونگ]])
* [[چویی جونگ هوان]]([[چونگ‌جونگ چوسان]])
* [[یون دا هون]] (لی وون سو/همسر سایمدانگ)
* [[یون دا هون]] (لی وون سو/همسر سایمدانگ)



نسخهٔ ‏۶ نوامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۱۷

سایمدانگ، خاطرات درخشان
사임당, 빛의 일기
سازندهیون سانگ هو
بازیگرانلی یونگ آئه
سونگ سئونگ هون
اوه یون آه
کشور سازنده کره جنوبی
شمار قسمت‌ها۲۸
تولید
تهیه‌کنندهٔ اجراییEmperor Entertainment Korea Ltd
دوربینچند-دوربینه
مدتحدود ۶۰ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیاس بی اس
فرمت تصویر۱۰۸۰آی اچ‌دی‌تی‌وی
انتشار اولیه۲۶ ژانویه ۲۰۱۷ –
۴ می ۲۰۱۷
پیوندهای بیرونی
وبگاه

سایمدانگ، خاطرات درخشان (هانگول:사임당, 빛의 일기، تلفظ:Saimdang, Bichui Ilgi; lit) سریالی تلویزیونی است که در سال ۲۰۱۷ توسط کانال اس بی اس کره جنوبی تهیه شد. این سریال دربارهٔ زندگی سایمدانگ است؛ او متولد ۱۵۰۴ میلادی است که در سن چهل و هشت سالگی بعد از نقل مکان به منطقه پیونگ آن به‌طور ناگهانی فوت کرد.

شخصیت‌های مجموعه و بازیگران

  • سریال هم‌زمان زمان حال و تاریخ گذشته را با هم نمایش می‌دهد و به همین سبب متفاوت‌ترین سریال کره جنوبی می‌باشد.

بخش امروزی

بخش تاریخی

لی یونگ آئه در نقش شین سایمدانگ

ارتباط تاریخی سریال

شخصیت اصلی سریال، سایمدانگ، هنرمند برجسته عصر چوسون بوده‌است. از وی در تاریخ به عنوان مادری نمونه، همسری فداکار، هنرمندی نابغه و عاشقی پرشور یاد شده‌است. وی ۵ دسامبر ۱۵۰۴ متولد شد و ۲۰ ژوئن ۱۵۵۱ از دنیا رفت. دو پسر وی از فیلسوفان سلسله چوسان بوده‌اند.

دربارهٔ شین سایمدانگ

شین سایمدانگ متولد سال ۱۵۰۴؛ هنرمند؛نویسنده؛ خطاط؛ گلدوز؛ شاعر مشهور و مادر استاد کنفوسیوسی مشهور کره‌ای یعنی یولگوک بود.

لقب وی «مادر عاقل» بوده و نام اصلی وی اینسون می‌باشد. شین در خانهٔ والدین مادرش به دنیا آمده و رشد کرد. پدر وی یک مقام دولتی بود ولی درامور سیاسی فعال نبود. او چهار خواهر کوچکتر از خود داشت. به دلیل اینکه وی برادری نداشت؛ او آموزه‌هایی از پدر و پدر بزرگش دریافت کرد که تنها در آن زمان مختص پسرها بود. او نواده‌ای از خاندان شین بود. بنیان‌گذار خاندان شین؛ شین سانگ گیوم بود که پادشاه تجو از گوریو به علت مهارتش در شکار به وی تعدادی زمین اعطا کرده بود و نام خاندان به دلیل وفاداری و شجاعتش در نبرد «شین» نامگذاری شده بود. به دلیل اینکه او در خانواده‌ای فاقد پسر رشد کرده بود؛ حتی بعد از ازدواجش با فرمانده «یی وون سو» در سن ۱۹ سالگی؛ بیشتر اوقات را با اجازه همسرش در منزل والدینش سپری کرد. همسرش از نسل دریاسالار معروف «یی سون شین» بود. بعدها او همسرش را که پستی رسمی در یک منطقه روستایی در سئول دریافت کرده بود همراهی کرد و هنگام جدا شدن از مادرش شعر زیر را در فراق وی سرود.

مروری بر داستان

لی یونگ ئه در این سریال دو نقش را ایفا می‌کند. شین سایمدانگ و پروفسور سئو جی یون.

پروفسور هنر سو جی یون دفترچه خاطرات سایمدانگ را در ایتالیا پیدا می‌کند و سعی در کشف راز خاطرات این دفترچه دارد… او با خاطرات دفترچه همراه می‌شود و در دل تاریخ می‌رود… روایت زندگی پرافتخار و عاشقانه نابغه هنر، شین سایمدانگ و لی گیوم در عصر چوسون می شود و….

ساخت و حواشی سریال

  • این سریال قبل از پخش به صورت کامل فیلمبرداری شده‌است.
  • لی یونگ آئه با این سریال پس از ۱۴ سال به دنیای بازیگری بازگشت.
  • در ابتدا قرار بود کام وو سونگ نقش اول مرد این مجموعه باشد اما بعدها سونگ سئونگ هون عهده‌دار این نقش شد.
  • فیلمبرداری از ۱۰ اوت ۲۰۱۵ آغاز و در چهارمین روز ماه ژوئن ۲۰۱۶ به پایان رسید.
  • بودجه ساخت سریال در کل ۱۹٫۸ میلیون دلار بوده‌است.
  • لی یونگ آئه با دریافت ۴۰۰ میلیون تومان برای بازی در هر قسمتِ سریال، رکورد بیشتر دستمزد بین بازیگران زن جهان را به نام خود ثبت کرد.
  • سریال برای پخش در اکتبر ۲۰۱۶ در روزهای شنبه و یکشنبه ساعت ۲۲:۰۰ برنامه‌ریزی شده بود ولی در تصمیمی ناگهانی، شبکه تصمیم گرفت سریال از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۷ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۲۲:۰۰ پخش شود.
  • با وجود تبلیغات فراوان، هزینه‌های بالا و فرایند پیچیده و با دقتِ ساخت، سایمدانگ، خاطرات درخشان در زمان پخش مغلوب سریال کمدی رئیس کیم شد که در همین روز و ساعت پخش می‌شد.
  • سازندگان سریال از قسمت پنجم، برای تندتر شدن ریتم فیلمنامه و افزایش بینندگان، سریال را دوباره ویرایش کردند.
  • این سریال ۳۰ قسمتی به‌طور کامل قبل از پخش فیلمبرداری شده بود اما به دلیل ریتینگ‌های پایین و ویرایش مجدد سریال و حذف برخی سکانسهای غیرضروری در بخش مدرن و داستان‌های فرعی فیلمنامه، با حذف ۲ قسمت، ۲۸ قسمتی شد.
  • با وجود بی‌مهری‌ها در کشور کره، سایمدانگ پخش بین‌المللی موفقی داشت و توسط ۱۳ کشور آسیایی و اروپایی خریداری شد. همچنین شبکه اینترنتی نتفلیکس هم حق پخش این سریال را خریداری کرده و قرار است از فوریه ۲۰۱۸ آن را پخش کند. طبق نظر منتقدان خارجی، سایمدانگ یکی از سریال‌های زیبا و فاخر کره‌ای است و متفاوت‌ترین سریالِ این کشور. سریال در چین بیشتر از یک میلیارد بیننده داشت.
  • پیش‌بینی می‌شد لی یونگ آئه با بازی شگفت‌انگیزی که پس از ۱۴ سال ارائه داده بود و نشان دهنده این بود که آن نبوغ و استعداد هنوز از بین نرفته‌است، در جشنواره آخر سال شبکه SBS برنده جوایزی شود اما گرفتار حواشی ریتینگ پایین سریال در هنگام پخش شد و از دریافت جوایز بازماند و به سریال نیز جایزه‌ای تعلق نگرفت.

جوایز

جشنواره سالانه شبکه SBS

قسمت نامزد نتیجه جایزه
دسانگ (جایزه بزرگِ بازیگری سال) لی یونگ آئه نامزدشده لوح تقدیر
بازیگر ممتاز نقش اول زن در سریال‌های چهارشنبه و پنجشنبه لی یونگ آئه نامزدشده لوح تقدیر
بازیگر ممتاز نقش اول مرد در سریال‌های چهارشنبه و پنجشنبه سونگ سئونگ هون نامزدشده لوح تقدیر
بازیگر ممتاز نقش مکمل زن در سریال‌های چهارشنبه و پنجشنبه اوه یون آه نامزدشده لوح تقدیر

پخش سایمدانگ در ایران

سریال سایمدانگ به مدیریت دوبلاژ زهره شکوفنده و حضور گویندگانی همچون مینو غزنوی (دوبلور یانگوم در جواهری در قصر) و منوچهر والی زاده (دوبلور افسر مین جانگو در جواهری در قصر) دو نقش اصلی این سریال یعنی بانو سایمدانگ و لی گیوم دوبله شده‌است. این سریال برای اولین بار از تاریخ ۵ بهمن ۹۶ در تلویزیون تعاملی تیوا پخش شد.[۱][۲]

این سریال برای اولین بار در (صدا سیما جمهوری اسلامی ایران) در ۱۲ آبان سال ۱۳۹۹ از (شبکه تماشا) در حال پخش است .

منابع

  1. «بازگشت یانگوم به ایران با سریال «سایمدانگ»». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۸–۰۱–۲۰. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  2. «تیزر دوبله فارسی سریال سایمدانگ -بازگشت یانگوم (شمارهٔ ۲)-کلیپ میکس کره ای». نماشا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژانویه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۱-۱۹.

پیوند به بیرون