بالستیک (مکانیک): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
پرتابه‌شناسی
InternetArchiveBot (بحث | مشارکت‌ها)
نجات ۱ منبع و علامت‌زدن ۰ به‌عنوان مرده.) #IABot (v2.0
خط ۱: خط ۱:
'''پرتابه‌شناسی'''<ref>https://wiki.apll.ir/word/index.php/Orbital_mechanics</ref><ref>http://www.aftabir.com/dictionaries/word/156905/پرتابه-شناسی-علم-حركت-اجسام-پرتاب-شونده-مبحث</ref> یا '''بالستیک''' {{انگلیسی|ballistics}} به علم [[مکانیک]] نحوه [[پرواز]] و اثر [[پرتابه]]‌ها به ویژه انواع [[گلوله]]، [[بمب غیر هدایت شونده]] و [[راکت]]‌ها گفته‌می‌شود و همچنین در طراحی پرتابه‌هایی که برای دستیابی به عملکرد مورد نظر مفید باشد، نقش اساسی دارد.
'''پرتابه‌شناسی'''<ref>{{یادکرد وب |url=https://wiki.apll.ir/word/index.php/Orbital_mechanics |title=نسخه آرشیو شده |accessdate=۵ مارس ۲۰۱۹ |archiveurl=https://web.archive.org/web/20190306045052/https://wiki.apll.ir/word/index.php/Orbital_mechanics |archivedate=۶ مارس ۲۰۱۹ |dead-url=yes }}</ref><ref>http://www.aftabir.com/dictionaries/word/156905/پرتابه-شناسی-علم-حركت-اجسام-پرتاب-شونده-مبحث</ref> یا '''بالستیک''' {{انگلیسی|ballistics}} به علم [[مکانیک]] نحوه [[پرواز]] و اثر [[پرتابه]]‌ها به ویژه انواع [[گلوله]]، [[بمب غیر هدایت شونده]] و [[راکت]]‌ها گفته‌می‌شود و همچنین در طراحی پرتابه‌هایی که برای دستیابی به عملکرد مورد نظر مفید باشد، نقش اساسی دارد.


[[موشک بالستیک]] موشکی است که تنها در مراحل اولیه پرواز خود از نیروی پیشرانه راکتی بهره‌می‌برد و بقیه پرواز خود را تنها با قوانین مکانیکی می‌انجامد.
[[موشک بالستیک]] موشکی است که تنها در مراحل اولیه پرواز خود از نیروی پیشرانه راکتی بهره‌می‌برد و بقیه پرواز خود را تنها با قوانین مکانیکی می‌انجامد.

نسخهٔ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۷:۴۳

پرتابه‌شناسی[۱][۲] یا بالستیک (به انگلیسی: ballistics) به علم مکانیک نحوه پرواز و اثر پرتابه‌ها به ویژه انواع گلوله، بمب غیر هدایت شونده و راکت‌ها گفته‌می‌شود و همچنین در طراحی پرتابه‌هایی که برای دستیابی به عملکرد مورد نظر مفید باشد، نقش اساسی دارد.

موشک بالستیک موشکی است که تنها در مراحل اولیه پرواز خود از نیروی پیشرانه راکتی بهره‌می‌برد و بقیه پرواز خود را تنها با قوانین مکانیکی می‌انجامد.

پیشینه

اولین پرتابه‌های شناخته شده سنگ و نیزه و بومرنگ در استرالیا بوده‌اند.[۳]

جستارهای وابسته

منابع

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۹.
  2. http://www.aftabir.com/dictionaries/word/156905/پرتابه-شناسی-علم-حركت-اجسام-پرتاب-شونده-مبحث
  3. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Ballistics». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۵ می ۲۰۱۲.