ناآرامی‌های ۱۳۸۴ اهواز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۳۰.۱) +مرتب (۱۴.۹ core): + رده:مناقشه خوزستان
جز تمیزکاری با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۱۹: خط ۱۹:
}}
}}



{{اعتراض‌ها در ایران}}


[[رده:اعتراض‌ها در ایران]]
[[رده:اعتراض‌ها در ایران]]

نسخهٔ ‏۲۲ آوریل ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۱۵


ناآرامی‌های اهواز در سال ۱۳۸۴، شورشی تند در ۲۶ فروردین ۱۳۸۴ بود که در آغاز توسط ایرانی‌های عرب، به مدت ۴ روز رخ داد. در ابتدا، وزیر اطلاعات گفت که تنها یک نفر در این حوادث کشته شده، با این وجود، یک مقام بیمارستانی در اهواز گفت که بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در این حادثه جان باختند. مقامات دولتی، مقصر این شورش را انگلیس معرفی کردند، چرا که نیروهایشان در مرز استان خوزستان- کشور عراق مستقر بوده است.

دلیل

نامه‌ای جعلی منتسب به محمدعلی ابطحی، مشاور اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی ایران، محمد خاتمی، در وبلاگ‌ها به جریان درآمد و به صورت گسترده دست به دست شد. متعاقباً شبکه الجزیره در رابطه با این نامه گزارشی پخش کرد. مطابق با این نامه، دولت پیشنهاد داده بود که برای کاستن از جمعیت عرب‌های خوزستانی و جابه‌جایی جمعیتی آن‌ها از نیروهای غیرعرب در صنایع استان استفاده شده و کارگران عرب به استان‌های دیگر فرستاده شوند. این نامه که علاوه بر محمدعلی ابطحی، توسط رئیس جمهور و سخنگوی دولت نیز جعلی خوانده شد، الهام‌بخش تودهٔ جوانان عرب برای حمله به مؤسسات و ساختمان‌های دولتی در شهر اهواز شد. برخی از چهره‌های هوادار دولت در آن زمان مدعی شدند که این اعتراضات توسط مخالفان دولت محمد خاتمی طرح‌ریزی شده تا از محبوبیت اصلاح‌طلب‌ها در میان عرب‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۴ بکاهد.

پیامدها

در پی این شورش، چندین بمب در اهواز منفجر شد که ۲۸ کشته به دنبال داشت. در یک اقدام همزمان، در روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ یک بمب در تهران و ۴ بمب در اهواز منفجر شد. بنا بر اعلام منابع دولتی در این بمب‌گذاری‌ها ۹ نفر کشته و ۷۸ تن زخمی شدند. ایران سرویس اطلاعاتی انگلستان را مسئول این انفجارها دانست. در سال ۱۳۸۵، ایران پنج تجزیه‌طلب عرب را به جرم بمب‌گذاری ۱۳۸۴، اعدام کرد.

منابع