هک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:ویکی‌سازی اطلاعات بیشتر
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''هک''' به معنی سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در کامپیوتر می‌باشد.
'''هک''' به معنی سود بردن(قلف شکن)، (بازکننده)معنی خوب است از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در کامپیوتر می‌باشد.
در گفتگوهای امروزی 'هک' به معنی نفوذ به یک سیستم کامپیوتری می‌باشد.
در گفتگوهای امروزی 'هک' به معنی نفوذ به یک سیستم کامپیوتری می‌باشد.



نسخهٔ ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۶:۰۶

هک به معنی سود بردن(قلف شکن)، (بازکننده)معنی خوب است از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل در کامپیوتر می‌باشد. در گفتگوهای امروزی 'هک' به معنی نفوذ به یک سیستم کامپیوتری می‌باشد.

گستردگی واژه هک منحصر به کامپیوتر نمی‌باشد و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی, نقاشی و ... نیز به کار می‌رود که به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.


تاریخچه

تاریچه استفاده از واژه هک و هکر به استفاده آن در انستیتوی فن آوری ماساچوست MIT در سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد. معنی اصلی آن سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل مشکلی تکنیکی بوده‌است. این واژه همراه با واژه مشتق شده دیگر آن هکر , به معنی کسی می‌باشد که توانایی پیاده سازی و ساخت هک‌های جدید را دارد.

در اصطلاح

در اصطلاح روزمره، هک به معنی نفوذ به یک سیستم کامپیوتری می‌باشد و هکر کسی است که با داشتن دانش بالا در زمینه‌هایی مانند برنامه نویسی و نرم افزار می‌تواند بدون داشتن ملزومات لازم به یک سیستم نفوذ کند و از منابع آن برای خود بهره برداری کند.

در ایران

وبگاه‌های اینترنتی دولتی در ایران تاکنون چندین بار مورد حمله هکرها قرار گرفته‌است در ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ وبگاه رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد حمله هکرها قرار گرفت وبه مدت نیم ساعت پیامی برعلیه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت ایران جایگزین متن اصلی این وبگاه شد.[۱]وبگاه وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران و وبگاه شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در فروردین ۱۳۸۶ مورد حمله هکرها قرار گرفت در مردادماه سال ۱۳۸۵ نیز وبلاگ شخصی محمود احمدی نژاد مورد حمله هکرها قرار گرفت.[۲]

منابع

  1. «سایت رسمی تلویزیون دولتی ایران هک شد». وبگاه برخط رادیوفردا. پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۹ شهریور ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «اعتراض به فیلترینگ با هک کردن سایت وزارت ICT!». وبگاه برخط ایستنا. شنبه، ۱۸ فروردین ماه ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۹ شهریور ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

جُستارهای وابسته