آزمایش پادتن فلورسانس مستقیم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
تغییرمسیر به پادتن فلورسانت
 
ابرابزار
برچسب: افزودن پیوند بیرونی به جای ویکی‌پیوند
خط ۱: خط ۱:
'''پادتن فلورسانت''' یا {{به انگلیسی|Direct fluorescent antibody}} (DFA) یکی از روشهای انجام آزمایشهای [[سرم‌شناسی]] است که به بررسی [[پادگن]]های موجود در [[سرم (خون)|سرم]] خون با افزودن پادتن فلورسانس شده به نمونه می‌پردازد.
#تغییر_مسیر [[پادتن فلورسانت]]

== توصیف آزمایشهای سرم شناسی ==
آزمایشهای سرم شناسی اغلب براین اساس استوار هستند که بجای یافتن یک [[آنتی ژن]] یا عامل بیماریزا در بدن آسانتر است که پاسخ اختصاصی بدن به آن آنتی ژن ([[آنتی بادی]]) را جستجو کرد مثلاً بجای جستجوی ویروس ایدز ، آنتی بادی علیه ویروس [[ایدز]] در بدن را سنجید؛ بالابودن سطوح آنتی بادی در خون نشانه مواجهه فرد با ویروس ایدز است.

روشهای انجام آزمایشهای سرم شناسی عبارتند از: [[تست الیزا]]، [[آگلوتینه شدن]]، [[پرسیپیتاسیون]]، [[تست فیکاسیون کمپلمان]] و [[فلورسانت آنتی بادی]]
* تست فلورسانت آنتی بادی: این تست نوعی روش مستقیم بررسی آنتی ژن است برخلاف روش وسترن بلات که روش غیرمستقیمی است. یکی از کاربردهای این روش جستجوی آنتی‌ژن [[هاری]] و [[کلامیدیا]] در موارد مشکوک است.

== جستارهای وابسته ==
* [[ایمنی‌شناسی]]
* [[وسترن بلات]]

== منابع ==
{{پانویس}}
* * {{یادکرد-ویکی
|پیوند = http://en.wikipedia.org/wiki/Direct fluorescent antibody
|عنوان = Direct fluorescent antibody
|زبان = انگلیسی
|بازیابی = 18 february 2014
}}

{{پزشکی-خرد}}
[[رده:تکنیک‌های آزمایشگاهی]]
[[رده:سرم‌شناسی]]

نسخهٔ ‏۸ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۱۱

پادتن فلورسانت یا (به انگلیسی: Direct fluorescent antibody) (DFA) یکی از روشهای انجام آزمایشهای سرم‌شناسی است که به بررسی پادگنهای موجود در سرم خون با افزودن پادتن فلورسانس شده به نمونه می‌پردازد.

توصیف آزمایشهای سرم شناسی

آزمایشهای سرم شناسی اغلب براین اساس استوار هستند که بجای یافتن یک آنتی ژن یا عامل بیماریزا در بدن آسانتر است که پاسخ اختصاصی بدن به آن آنتی ژن (آنتی بادی) را جستجو کرد مثلاً بجای جستجوی ویروس ایدز ، آنتی بادی علیه ویروس ایدز در بدن را سنجید؛ بالابودن سطوح آنتی بادی در خون نشانه مواجهه فرد با ویروس ایدز است.

روشهای انجام آزمایشهای سرم شناسی عبارتند از: تست الیزا، آگلوتینه شدن، پرسیپیتاسیون، تست فیکاسیون کمپلمان و فلورسانت آنتی بادی

  • تست فلورسانت آنتی بادی: این تست نوعی روش مستقیم بررسی آنتی ژن است برخلاف روش وسترن بلات که روش غیرمستقیمی است. یکی از کاربردهای این روش جستجوی آنتی‌ژن هاری و کلامیدیا در موارد مشکوک است.

جستارهای وابسته

منابع