مرکز نشر دانشگاهی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا+مرتب+تمیز (۴،۸): + رده:نشر آکادمیک
ادغام در نشر دانشگاهی
خط ۶: خط ۶:
* [[پژوهش‌های ایران‌شناختی]]
* [[پژوهش‌های ایران‌شناختی]]
* [[نشر دانش]]
* [[نشر دانش]]

== نشر دانشگاهی ==
"نشر دانشگاهی" رشته چاپ و نشر را توصیف می کند که پژوهش های علمی و بورس تحصیلی را توزیع می کند. بیشترین کار دانشگاهی، در مقاله ای از مجله ، کتاب و یا فرم پایان نامه منتشر شده است . همچنین بخشی از خروجی آکادمیک نوشته شده است که به طور رسمی منتشر نشده است اما صرفاً چاپ و یا نوشته شده بر روی اینترنت است که اغلب به نام "انتشارات خاکستری" نامیده می شود. مجلات علمی ، و بسیاری از کتاب های دانشگاهی و علمی ، هر چند نه همه ، در برخی از فرم بررسی دقیق و یا سرمقاله داوری واجد شرایط برای انتشار اند. کیفیت بررسی دقیق و استانداردهای انتخابی تا حد زیادی متفاوت از مجله به مجله ، ناشر به ناشر، و رشته به رشته است.

همچنین شایان ذکر است که تاکنون نشر دانشگاهی دستخوش تغییرات عمده بوده است. که گذار از چاپ به فرمت الکترونیکی یکی از این تغییرات است. از اوایل 1990s، صدور مجوز از منابع الکترونیکی ، به خصوص مجلات، بسیار رایج شد . در حال حاضر، یک روند مهم است و به خصوص با توجه به مجلات علمی ، دسترسی باز از طریق اینترنت است.دو نوع اصلی از دسترسی باز وجود دارد : انتشار دسترسی آزاد ، که در آن کل یک مجله یا کتاب و یا مقالات به صورت منفرد هستند و بطور رایگان برای همه در وب، توسط ناشر، در زمان انتشار در دسترس هستند و مدل دوم دسترسی آزاد خود آرشیوی است که در آن نویسندگان، یک کپی از مقالات منتشر شده خود را بطور رایگان در دسترس، برای همه در وب قرار می دهند <ref name="nashr">http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing</ref>.

== مقاله علمی ==

در نشر دانشگاهی، یک مقاله، یک کار علمی است که معمولاً در یک مجله علمی منتشر شده است. این مقاله حاوی نتایج پژوهش یا بررسی نتایج موجود است. چنین مقاله ای، تنها در صورتی معتبر در نظر گرفته می شود که تحت یک فرایند بررسی دقیق توسط یک یا چند داوران که دانشگاهیان در همان زمینه هستند، صورت گیرد تا بررسی کنند که آیا محتوای این مقاله برای چاپ مناسب است یا نه. که گاهی ممکن است تحت یک سری از بررسی ها، تجدید نظر روی آن ها صورت گیرد.این روند معمولاً چند ماه طول می کشد<ref name="nashr">http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing</ref>.

برخی از مجلات، به ویژه آنهایی که جدیدتر هستند، در حال حاضر فقط به صورت الکترونیکی منتشر می شوند.{{سخ}}
مجلات کاغذی در حال حاضر به طور کلی در فرم الکترونیکی در دسترس ساخته شده نیز هستند و هر دو برای مشترکین فردی، و به کتابخانه است.الیسون گزارش داده است که در اقتصاد افزایش چشمگیر در فرصت هایی را برای انتشار نتایج آنلاین منجر به کاهش در استفاده از مقالات مرور همکار است<ref name="nashr">http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing</ref>.

== روند چاپ و نشر ==

فرایند نشر دانشگاهی، در زمانیکه نویسندگان مقاله ای را به ناشر ارسال می کنند آغاز می شود ، به دو فاز مجزا تقسیم می شود.

روند بررسی دقیق، توسط سردبیر مجله، سازمان یافته و کامل است که محتوای این مقاله، همراه با تصاویر مرتبط و یا ارقام، برای انتشار پذیرفته شده است . فرایند بررسی دقیق است که به طور آنلاین، از طریق استفاده از سیستم های اختصاصی، بسته های نرم‌افزاری تجاری، یا منبع باز و نرم‌افزار آزاد است .{{سخ}}
مقاله تحت یک یا چند دور بررسی و پس از هر دور ، نویسنده این مقاله را در تسلیم با نظر داوران تغییر می دهد و این فرایند بطور مدام تکرار شده تا ویرایشگر راضی و اثر قابل قبول گردد .

فرایند تولید ، توسط یک ویراستار ناشر کنترل می شود ، پس از آن مدت زمانی برای ویرایش کپی ، حروفچینی، گنجاندن در یک موضوع خاص از یک مجله ، و سپس چاپ و انتشار آنلاین طول می کشد. ویرایش کپی به دنبال این اطمینان حاصل می شود که کاملاً مقاله مطابق با سبک خانه مجله ، که همه از منابع مرجع و برچسب زدن است درست است، و هیچ غلط املایی یا اشتباهات دستوری در آن وجود ندارد. حروفچینی معاملات با ظاهر مقاله - طرح بندی ، فونت ها، سرفصل ها و غیره ، هر دو برای چاپ و انتشار آنلاین است <ref name="nashr">http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing</ref>.

== استنادها ==

نویسندگان علمی از استناد به منظور حمایت از ادعاها و استدلال های خود و برای کمک به خوانندگان برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر در مورد آن موضوع استفاده می کنند. چرا که استناد از یک سو به اعتبار نویسندگان منجر می شود و از سوی دیگر از سرقت علمی جلوگیری می کند<ref name="nashr">http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing</ref>.


== منابع ==
== منابع ==
خط ۳۷: خط ۱۲:
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
* [http://www.iup.ir/ وب‌گاه مرکز نشر دانشگاهی]
* [http://www.iup.ir/ وب‌گاه مرکز نشر دانشگاهی]
* http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing


[[رده:شرکت‌های انتشاراتی کتاب در ایران]]
[[رده:شرکت‌های انتشاراتی کتاب در ایران]]
[[رده:نشر آکادمیک]]
[[رده:نشر آکادمیک]]
[[رده:نهادهای شورای انقلاب فرهنگی]]
[[رده:نهادهای شورای انقلاب فرهنگی]]

[[en:Academic publishing]]

نسخهٔ ‏۹ اکتبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۰:۵۱

مرکز نشر دانشگاهی یکی از ناشران ایرانی است که در سال ۱۳۵۹ تأسیس شد.[۱] نام آن در ابتدا «کمیتهٔ ترجمه و تألیف و تصحیح کتاب‌های دانشگاهی» بود که زیر نظر شورایی عالی، شامل سه نفر از اعضای ستاد انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد.[۲] این مرکز یکی از فعال‌ترین ناشران ایرانی به ویژه در چاپ کتاب‌های دانشگاهی بوده‌است.[۳] مدیر مرکز اکنون بهمن حاجی‌پور است و پیش از او، نصرالله پورجوادی و محمدمهدی تهرانچی مدیران این مرکز بودند.

نشریات

منابع

  1. «مرکز نشر دانشگاهی». دبیرخانهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی. دریافت‌شده در ۲۶ آگوست ۲۰۰۸.
  2. «مرکز نشر دانشگاهی». دبیرخانهٔ شورای عالی انقلاب فرهنگی. دریافت‌شده در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۸.
  3. «تنوع آثار مرکز نشر دانشگاهی در نمایشگاه 21». خبرگزاری کتاب ایران. ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲۶ آگوست ۲۰۰۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون