هتل کپسولی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هتل کپسول در اوساکای ژاپن
نمایی از داخل اتاقها: جعبه تلویزیون در گوشه سمت چپ اتاق و آینه در سمت راست انتهای کپسول دیده می‌شوند. نور و دما نیز توسط دستگاه کنترل داخل کپسول قابل کنترل هستند.

هتل کپسول یا هتل کپسولی (به ژاپنی: カプセルホテル) نوعی هتل است که ویژگی آن وجود اتاقهای زیاد و بسیار کوچکی است که مانند کپسول کنار هم قرار گرفته‌اند. این هتل برای اقامت یک شبه و ارزان قیمت مسافرانی طراحی شده‌است که نیاز به امکانات هتل‌های لوکس و گرانقیمت ندارند. جنس دیواره اتاقهای این نوع هتل‌ها عموماً از پلاستیک یا فایبرگلاس می‌باشد.

پیدایش[ویرایش]

هدف از طراحی هتل کپسولی، طراحی حداقل فضای ممکن برای خوابیدن به همراه ارائه حداکثر امکانات برای آن بود. معمار و طراحی کپسول خواب شخصی به نام کیشو کوروکاوا بود. اولین هتل کپسولی جهان، هتل کپسولی اوساکا بود که در سال ۱۹۷۹ در شهر اوساکای ژاپن تأسیس شد.[۱]

چین از دیگر کشورهایی است که هتل کپسولی را برای اسکان ارزان قیمت گردشگران خارجی و شهروندان خود تأسیس کرده‌است.[۲]

امکانات[ویرایش]

امکانات ارائه شده در کپسول‌ها بسته به نوع هتل متفاوت است. معمولاً سرویس اینترنت پرسرعت، تلویزیون، آینه دیواری و امکان کنترل نور و دما در اتاقهای آن‌ها وجود دارد.

در این گونه هتل‌ها، قفسه‌هایی به مسافران تحویل داده می‌شود تا بار و اثاثیه خود را در بیرون کپسول نگهداری کنند. دستشویی و حمام به صورت عمومی و در خارج از اتاق وجود دارند. برخی از هتل‌ها امکانات بیشتری نظیر سونا، جکوزی، استخر و رستوران را در بیرون اتاقهای کپسولی برای مسافران خود فراهم کرده‌اند.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴.
  2. http://www.farsnews.ir/newstext.php?nn=13910722001657

منابع[ویرایش]