پرش به محتوا

نوگزاری تسورتسومیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نوگزاری تسورتسومیا
اطلاعات شخصی
نام کاملنوگزاری تسورتسومیا
ملیت گرجستان
زاده۲۵ مارس ۱۹۹۷ ‏(۲۷ سال)
سامگرلو-زمو سوانتی، گرجستان
پیشهورزشکار
قد۱٫۶۰ متر (۵ فوت ۳ اینچ)
ورزشی
کشور گرجستان
ورزشکشتی فرنگی

نوگزاری تسورتسومیا (به گرجی: ნუგზარი წურწუმია، زادهٔ ۲۵ مارس ۱۹۹۷) یک کشتی‌گیر فرنگی‌کار اهل گرجستان است.[۱]

از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال طلا مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ و دو مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ و دو برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ و مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اشاره کرد.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸[ویرایش]

تسورتسومیا در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضر بود که در مسابقه های اول تا سوم مسلم نادری خادم از ایران، واسیلی توپویف از روسیه و سارگیس خاچاتریان از برزیل را شکست داد اما در نیمه نهایی به الدانیز عزیزلی از آذربایجان باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی کااو لیگو از چین را شکست داد و مدال برنز وزن ۵۵ کیلوگرم را بدست آورد.[۲]

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

تسورتسومیا در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که کااو لیگو از چین، ویتالی کابالوئف از روسیه و شوتا اوگاوا از ژاپن را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال خورلان ژاکانشا از قزاقستان را شکست داد و مدال طلا وزن ۵۵ کیلوگرم را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

تسورتسومیا در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اسلو شرکت کرد، او در مسابقه اول به امین صفرشایف از روسیه باخت و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال، به دیدار شانس مجدد رفت. او در مرحله شانس مجدد خورلان ژاکانشا از قزاقستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. وی در این دیدار نورایر هاخویان از ارمنستان را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

تسورتسومیا در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی مسابقات قهرمانی کشتی جهان ٢٠٢۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات مصطفی القادی از اردن، جسوربک اورتیبکوف از ازبکستان و آمانگالی بکبولاتوف از قزاقستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به الدانیز عزیزلی از آذربایجان باخت و به مدال نقره رسید.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳[ویرایش]

تسورتسومیا در وزن ۵۵ کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات محمد یاسین دریدی از الجزایر، آرتیوم دلیانو از مولداوی و جسوربک اورتیبکوف از ازبکستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی به الدانیز عزیزلی از آذربایجان باخت و به مدال نقره رسید.

منابع[ویرایش]

  1. «دیتا بانک».
  2. «جدول مسابقات کشتی فرنگی جهانی ۲۰۱۸ وزن ۵۵ کیلوگرم».