مریم عیوضی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مریم عیوضی
زادهٔالگو:تاریخ تولد سن)
زنجان
محل زندگیمیلان، ایتالیا
ملیتایرانی
محل تحصیلآکادمی هنرهای زیبا، بولونیا، ایتالیا
پیشهنقاشی
سبکآبستره (انتزاعی)
وبگاه

مریم عیوضی (زادهٔ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ در زنجان) نقاش ایرانی است.[۱] اغلب آثار او را نقاشی‌های انتزاعی تشکیل می‌دهند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مریم عیوضی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ در شهر زنجان زاده شد. اولین فرزند خانواده بود و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر گذراند. در ۱۳ سالگی با دیدن اثری از ویلم دکونینگ(Willem de Kooning) (یکی از برجسته‌ترین نقاشان جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی)(زن ۳) شیفته قدرت و جادوی نقاشی شده و تصمیم به ادامهٔ تحصیل و البته فعالیت در این رشته می‌نماید. تا این که سرانجام موفق به اخذ مدرک کارشناسی زیر نظر هنرمندانی چون رضا بانگیز از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشتهٔ هنرهای زیبا در آکادمی هنرهای زیبا در شهر بولونیا در ایتالیا به پایان می‌رساند.[۲]

سبک‌شناسی[ویرایش]

آثار او همگی فضایی انتزاعی دارند و ریشه در موضوعات مربوط به طبیعت دارند؛ موضوعاتی که وابستگی او به طبیعت را نشان می‌دهد. تنوع مواد و پالت رنگی در آثارش نقش مهمی بازی می‌کند. در آثار او تکنیک‌های مختلفی با هم آمیخته شده‌است و در آن‌ها از زغال تا مداد شمعی و اکریلیک استفاده شده‌است.[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹][۱۰] از نظر دیداری، لحظات ناپایدار و معلق و خطوط سیال آثار او، مانند لحظهٔ به پرواز درآمدن اشیا بر اثر وزش بادی تند، شبه‌تصویری مانند منظره را تداعی می‌کند.[۱۱]

نمونه‌هایی از آثار او[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. سرویس فرهنگی و هنری خبرگزاری ایسنا (۱۷ شهریور ۱۳۹۳). «نقاشی‌هایی بدون قید و بند». خبرگزاری ایسنا.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خبرنگار تجسمی هنرآنلاین (٢٤ مرداد ١٣٩٤). «˝راهی جز این˝ در گالری جرجانی / مریم عیوضی: جهان نقاشی جذاب و البته بسیار ترسناک است». هنرآنلاین.
  3. روزنامه اعتماد شماره ٣٣١٩ سه شنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٤ صفحه ١٦ (٢٧ مرداد ١٣٩٤). «انگار راهی…». روزنامه اعتماد.
  4. Kate Mothes (20 Dec 2016). "Maryam Eivazi Interview-Youngspace" (به انگلیسی). Archived from the original on 30 June 2019. Retrieved 30 May 2020.
  5. پیش نگاه(Preview) (٢٢ مرداد ١٣٩٤). «مریم عیوضی گالری جرجانی». پیش نگاه(Preview). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۱۶.
  6. وب سایت و مجله خبری تحلیلی هنرهای تجسمی تندیس (٢٢ مرداد ١٣٩٤). «نمایشگاه نقاشی در گالری جرجانی». وب سایت و مجله خبری تحلیلی هنرهای تجسمی تندیس.[پیوند مرده]
  7. گالری اینفو (٢١ شهریور ١٣٩٣). «نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم عیوضی». گالری اینفو.
  8. همگردی اولین و پر بازدیدترین شبکه گردشگری (٢١ شهریور ١٣٩٣). «نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم عیوضی».
  9. وب سایت و مجله هنری طاووس (٢٢ مرداد ١٣٩٤). «نمایشگاه نقاشی مریم عیوضی». مجله هنری طاووس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۷ دسامبر ۲۰۱۶.
  10. Art Galleries and exhibition in Tehran (١١ مرداد ١٣٩٥). «هویت».
  11. گالری اینفو (١٣٩٧). «نمایشگاه لهجهٔ خط». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]