مجادلات سی‌ان‌ان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شبکه خبری کابلی ( سی‌ان‌ان) (انگلیسی: CNN) شبکه تلویزیون کابلی و تلویزیون ماهواره‌ای آمریکایی است که سوژهٔ مجادلات متعددی بوده است. این مقاله به بازشماری این مجادلات و اتهامات در خصوص سی ان ان می‌پردازد.

اتهامات جهت‌گیری[ویرایش]

سی ان ان غالباً متهم به داشتن جهت گیری لیبرال شده است. پژوهشی انجام شده در دانشگاه هاروارد دریافت که در ماه‌های اولیهٔ انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۰۷، برنامه‌های مورد مطالعهٔ سی ان ان گرایش داشتند بر نامزدهای جمهوریخواه نسبت به نامزدهای دمکرات به نسبت سه به یک تصویر منفی قالب کنند. ۴۱ درصد برنامه‌ها به وضوح منفی بودند در حالی که فقط ۱۴٪ مثبت بودند و ۴۶٪ خنثی بودند. این شبکه از هر سه نامزد اصلی پوشش منفی می‌داد، جان مککین با ۶۳٪ بدترین و میت رامنی تنها ذره ای بهتر از او بودند. دمکرات‌ها نیز به استثنای باراک اوباما پوشش بهتری نگرفتند. نزدیک به نیمی از پوشش او مثبت بود و فقط ۸٪ منفی بود ولی هم هیلاری کلینتون و هم جان ادواردز در مجموع پوشش منفی تری گرفتند تا مثبت.[۱]

مناقشه با دولت ترامپ[ویرایش]

در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ سی ان ان در خصوص وجود اسناد طبقه‌بندی شده گزارش داد که نشان می‌داد روسیه از رئیس جمهور منخب وقت دونالد ترامپ اطلاعات افشاگرانه مالی و شخصی دارد. سی ان ان آن اطلاعات را منتشر نکرد، یا جزئیاتی در خصوص آن ارائه نداد. بازفید آن دوسیه را منتشر کرد و تکذیب‌نامه ای اعلام کرد که در آن ایرادات واضح و تأیید نشده وجود دارد.[۲][۳][۴] چهره‌های سیاسی و رسانه ای در واشینگتن به طور گسترده آن دوسیه را مطالعه کرده بودند و خبرنگاران متعددی آن را دریافت کرده بودند، ولی چون اعتبار آن مشخص نبود از انتشارش خودداری کردند.[۲] ترامپ در یک کنفرانس خبری در روز بعد سی ان ان را fake news خواند و از شنیدن سؤال جیم اکاستا گزارشگر آن خودداری کرد.[۵]

در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ سه روزنامه‌نگار تحقیقی این شبکه، به خاطر یک مطلب پس گرفته شده که انتونی اسکاراموچی را به یک صندوق سرمایه‌گذاری روسی مرتبط می‌کرد استعفا دادند. این شبکه از اسکاراموچی عذرخواهی کرد و گفت این مطلب آنلاین حایز معیارهای اخلاق روزنامه‌نگاری شان نبوده است.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "The Invisible Primary — Invisible No Longer - Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy". Shorensteincenter.org. Archived from the original on 24 June 2013. Retrieved November 14, 2012.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Ember, Sydney (January 10, 2017). "BuzzFeed Posts Unverified Claims on Trump, Igniting a Debate".
  3. Sutton, Kelsey. "Trump calls CNN 'fake news,' as channel defends its reporting on intelligence briefing". Politico. No. January 11, 2017. Retrieved January 16, 2017.
  4. Graham, David A. (January 11, 2017). "The Trouble With Publishing the Trump Dossier". The Atlantic. Retrieved January 16, 2017.
  5. Belvedere, Matthew. "Trump blasts BuzzFeed as 'failing pile of garbage;' refuses question by CNN reporter".
  6. Battaglio, Stephen (June 27, 2017). "Three CNN journalists resign over retracted Trump-Russia story". Los Angeles Times. Retrieved June 27, 2017.