لپا رادیچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لپا رادیچ
نام بومی
Лепа Радић
زاده۱۹ دسامبر ۱۹۲۵
درگذشته۸ فوریهٔ ۱۹۴۳ (۱۷ سال)
بوسانسکا کروپا
وفاداریYugoslavia
شاخه نظامیYugoslav Partisans
سال‌های خدمت۱۹۴۱–۱۹۴۳
یگان7th company, 2nd Krajiški Detachment
جنگ‌ها/عملیات‌هاجنگ جهانی دوم در یوگسلاوی
نشان‌هاOrder of the People's Hero
خویشاوندانSvetozar Radić (father)
Milan Radić (brother)
Dara Radić (sister)
Vladeta Radić (uncle)


لپا سوتوزارا رادیچ (سیریلیک صربی: Лепа Светозара Радић ۱۹ دسامبر ۱۹۲۵ – ۸ فوریهٔ ۱۹۴۳) یک پارتیزان یوگوسلاو با الاصل صرب بود که در سال ۱۹۵۱ به دلیل نقشش در جنبش مقاومت علیه قدرت‌های محور در جنگ جهانی دوم نشان قهرمان خلق را دریافت کرد و در آن زمان جوان‌ترین دریافت کننده این جایزه بود. اودر سن ۱۷ سالگی به دلیل شلیک به سمت سربازان آلمانی اعدام شد. در حالی که دستگیرشدگان طناب را دور گردنش او بسته بودند به او پیشنهاد دادند که اگر هویت رفقا و رهبرانش را فاش کند، از او چوبه دار نجات پیدا خواهد کرد اما او پاسخ گفت که خائن نیست و رفقایش وقتی انتقام مرگ او را بگیرند، خود را آشکار خواهند کرد.

اوایل زندگی[ویرایش]

رادیچ در یک خانواده صرب بوسنیایی[۱][۲] در ۱۹ دسامبر ۱۹۲۵ در روستای Gašnica در نزدیکی Bosanska Gradiška متولد شد. پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه ابتدایی در نزدیکی Bistrica، او در کلاس اول مدرسه صنایع دستی زنان در Bosanska Krupa شرکت کرد و کلاس‌های باقی مانده را در مدرسه در Bosanska Gradiška به پایان رساند.

لپا به عنوان یک دانش آموز سخت‌کوش بود و با جدیت درس می‌خواند او همچنین علاقه‌مند به خواندن ادبیات پیشرفته بود.

او با عضویت در اتحادیه جوانان کمونیست یوگسلاوی (SKOJ) در نهایت در سال ۱۹۴۱ در سن ۱۵ سالگی به حزب کمونیست یوگسلاوی پیوست.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Tapalaga ✒️, Andrei (2019-10-29). "The Bravery of Yugoslavian Partisans". Medium (به انگلیسی). Archived from the original on 2020-05-23. Retrieved 2020-05-15.
  2. Britain, Young Communist League of (2019-02-11). "International Women's Day 2019: Lepa Radić". Young Communist League of Britain (به انگلیسی). Retrieved 2020-05-15.

پیوند به بیرون[ویرایش]