لازار مارکوویچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لازار مارکوویچ
مارکوویچ در حال تمرین با لیورپول در سال ۲۰۱۵
اطلاعات شخصی
نام کامل لازار مارکوویچ[۱]
زادروز ۲ مارس ۱۹۹۴ ‏(۳۰ سال)
زادگاه چاچاک، یوگسلاوی
قد ۱٫۷۸ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)[۲]
پست وینگر
اطلاعات باشگاهی
باشگاه کنونی رئال مادرید
شمارهٔ پیراهن ۹۷
باشگاه‌های جوانان
بوراک چاچاک
۲۰۰۶–۲۰۱۱ پارتیزان
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۱۱–۲۰۱۳ پارتیزان ۴۶ (۱۳)
۲۰۱۳–۲۰۱۴ بنفیکا ۲۶ (۵)
۲۰۱۴–۲۰۱۹ لیورپول ۱۹ (۲)
۲۰۱۵–۲۰۱۶فنرباغچه (قرضی) ۱۴ (۰)
۲۰۱۶–۲۰۱۷اسپورتینگ (قرضی) ۶ (۱)
۲۰۱۷هال سیتی (قرضی) ۱۲ (۲)
۲۰۱۸اندرلشت (قرضی) ۵ (۱)
۲۰۱۹– رئال مادرید ۹۸ (۵۴)
تیم ملی
۲۰۰۹–۲۰۱۱ زیر ۱۷ سال صربستان[۳] ۸ (۰)
۲۰۱۱–۲۰۱۶ زیر ۲۱ سال صربستان[۳] ۲ (۰)
۲۰۱۲– صربستان ۲۲ (۳)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۰:۴۸, ۶ سپتامبر ۲۰۱۸ (UTC).
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶

لازار مارکوویچ (صربی: Lazar Marković؛ زادهٔ ۲ مارس ۱۹۹۴) بازیکن فوتبال اهل صربستان است که برای باشگاه فولام انگلستان و تیم ملی فوتبال صربستان به عنوان یک مهاجم دوم یا بال بازی می‌کند.

دوران باشگاهی[ویرایش]

پارتیزان[ویرایش]

مارکوویچ بعد از مدتی بازی در منتخب جوانان بوراس چاچاک، در سال ۲۰۰۶ به عنوان کارآموزی ۱۲ ساله به پارتیزان پیوست.[۴] در ۲۹ ماه می ۲۰۱۱، الکساندر استانویُویچ برای بازی فینال سوپر لیگ صربستان مارکوویچ را به تیم اول دعوت کرد. او پیراهن شماره ۵۰ را به تن کرد و در نیمه دوم به عنوان یار تعویضی به جای جوزف کیزیو به میدان آمد و در پیروزی ۲–۱ تیمش سهیم شد.[۵]

فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۲[ویرایش]

در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۱، مارکوویچ به همراه نیکولا نیکوویچ، اولین قرارداد حرفه‌ایش را به مدت ۵ سال با پارتیزان امضا کرد.[۶][۷] مارکوویچ نخستین نمایش را در ترکیب ثابت پارتیزان برابر اشکندیا در فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۲ و در مرحلهٔ پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا ۱۲–۲۰۱۱ ارائه داد.[۸] اولین گل خودش به عنوان یک بازیکن بزرگ‌سال را در ۱۳ اوت ۲۰۱۱ در جریان یک بازی لیگ، در برابر نوب‌پازار به ثمر رساند.[۹] در پایان ۲۰۱۱ در نظرخواهی سایت باشگاه به عنوان بهترین بازیکن سال پارتیزان انتخاب شد.[۱۰] در اولین فصل کامل در تیم بزرگسالان ۲۶ بازی انجام داد و موفق شد ۶ بار دروازه حریفان را باز کند. با وجود اینکه نیم‌فصل دوم هیچ گلی به ثمر نرساند، اما در تیم منتخب فصل جای گرفت.[۱۱]

فصل ۲۰۱۲–۲۰۱۳[ویرایش]

با توجه به این‌که پارتیزان در این سال برای اولین بار بعد از ۲۰۱۰ در مرحله گروهی لیگ اروپا حاضر می‌شد، مارکوویچ در تمام بازی‌های گروهی بازی کرد و حتی بازی‌های تأثیرگذاری را برابر نفتچی باکو، روبین کازان و اینترنازیوناله به نمایش گذاشت. در پایان این فصل او در ۱۹ بازی لیگ به میدان رفته و ۷ بار گلزنی کرده بود و برای دومین سال پیاپی در تیم منتخب فصل سوپر لیگ جای گرفت.

بنفیکا[ویرایش]

در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۳ مدیر باشگاه دراگان دیوریچ در گفتگویی با یک روزنامه ورزشی برای اولین بار از مذاکرات چند تیم از جمله بنفیکا، برای به خدمت گرفتن مارکوویچ خبر داد.

در ۲۵ اوت ۲۰۱۳ ماکوویچ در اولین بازی‌اش برابر بنفیکا در پیروزی ۲–۱ این تیم مقابل ژیل ویسنته، گل پیروزی تیمش را در نود و دومین دقیقه بازی وارد دروازه حریف کرد. در بازی سوم مقابل اسپورتینگ و در و استادیوم آلاواده، گل تساوی بازی را در حالی که اسپورتینگ پیش افتاده بود و در نهایت بازی ۱–۱ به اتمام رسید، با دریبل‌هایی فوق‌العاده و جا گذاشتن ۳ بازیکن وارد دروازه کرد.

لیورپول[ویرایش]

پانزدهم ژوئیه ۲۰۱۴، لیورپول اعلان کرد که لازار مارکوویچ را از بنفیکا به خدمت گرفته‌است، بنفیکا در ازای این انتقال ۲۰ میلیون پوند دریافت کرد.[۱۲][۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Premier League Clubs submit Squad Lists" (PDF). Premier League. 3 September 2014. p. 21. Archived from the original (PDF) on 22 October 2014.
  2. "Premier League Player Profile Lazar Markovic". Premier League. Barclays Premier League. 2014. Archived from the original on 24 February 2015. Retrieved 7 January 2015.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Only official یوفا matches included
  4. "Braća Marković: Sanjamo Ligu šampiona!" (به صربی). novosti.rs. 7 November 2011. Retrieved 18 November 2011.
  5. "JSL: Partizan pobedio i na rastanku" (به صربی). novosti.rs. 29 May 2011. Retrieved 18 December 2011.
  6. "Marković i Ninković profesionalci!" (به صربی). partizan.rs. 11 July 2011. Archived from the original on 13 July 2011. Retrieved 11 July 2011.
  7. "Partizan osvežio vezni red svojim talentima, Ninkovićem i Markovićem" (به صربی). blic.rs. 11 July 2011. Retrieved 11 July 2011.
  8. "Four-goal Partizan too hot for Skendija". uefa.com. 13 July 2011. Retrieved 18 April 2012.
  9. "Presrećni Marković" (به صربی). mozzartsport.com. 15 اوت 2011. Archived from the original on 25 March 2012. Retrieved 22 August 2011.
  10. "Marković najbolji igrač Partizana" (به صربی). b92.net. 24 December 2011. Retrieved 18 April 2012.
  11. "Lazović, Marković i Šimić predvode idealan tim Superlige" (به صربی). blic.rs. 14 May 2012. Retrieved 4 June 2012.
  12. "Reds complete Markovic deal". Liverpool F.C. 15 July 2014. Retrieved 15 July 2014.
  13. "Liverpool complete £20m signing of Lazar Markovic". BBC Sport. 16 July 2014. Retrieved 16 July 2014.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lazar_Marković