قادر شریف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

قادر شریف یکی از پنج رهبری (همراه با محمد امین سراجی، ملااحمد شلماشی(ملا آواره)، اسماعیل شریف‌زاده و سلیمان معینی) است که در تابستان ۱۳۴۲ کمیته بازسازی حزب دمکرات کردستان را در مقابل رهبری احمد توفیق تشکیل داد. نام اصلی وی «هاشم ئه‌قه‌له‌تولاب» (هاشم اقل الطلاب) بود و او را هاشم فقیه صالحی و «مام سلیمان» هم صدا می‌زدند.

پس از ضربات پی در پی ساواک به جنبش مسلحانه در کردستانِ ایران ـ پیشمرگه‌ها در پیِ جنگ و گریز، در منطقه کردستانِ عراق جمع شده بودند. قادر شریف که گرایش چپ هم داشت، خود را به روستای «بکره جو» (نزدیک سلیمانیه)، رساند. او در این‌زمان به کمک جلال طالبانی، به جمع و جور کردن پیشمرگان پرداخت.[۱] سال ۱۳۴۷ که قادر شریف به روستاهای سیاهومه و آلوت (در بانه) رفته بود، روستائیان گروه گروه به دیدارش رفتند. او و رزمندگان همراهش در مسجد روستای آلوت مستقر بودند.

او بارها در تور ساواک قرار گرفت اما جان به در برد.سر انجام سال ۱۳۴۸ در سلیمانیه به سویش نارنجک پرتاب کردند و کشته شد.

پانویس[ویرایش]

  1. بنا بر گفته میراحمد کوچ اصفهانی (از سربازجویان ساواک) قادر شریف در میان روستائیان کردستان محبوبیت زیادی داشت. تابستان سال ۱۳۴۸ که تیمسار اویسی برای سرکوب مبارزین کرد به روستای آلوت در بانه آمده بود، در مسجد روستا خطاب به مردم گفت من خبر دارم که قادر شریف نزد شما محبوبیت دارد اما بدانید او خرابکار است. محمد صادق شرفکندی از رهبران کرد به قادر شریف بارها در سخنرانی‌های خودش اشاره کرد و وی را به نیکی ستود. حمید شوکت در کتاب «نگاهی از بیرون به جنبش چپ ایران» (گفتگو با ایرج کشکولی) در صفحه ۱۹۳ از قادر شریف و ترور او توسط ساواک یاد کرده است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

عکس و مشخصات قادر شریف

در آخر مقاله (پاراگراف سوم از آخر) به قادر شریف اشاره شده است.[پیوند مرده]

منابع[ویرایش]

  • حمید شوکت، «نگاهی از بیرون به جنبش چپ ایران»، (گفتگو با ایرج کشکولی)
  • کریم حسامی، «کاروانی از شهیدان کردستان»، قادر شریف

ژیان و تێکۆشانی سیاسیی ئه‌حمه‌د تۆفیق (۱۹۳۱-۱۹۷۳)

قادر شریف کیست؟[پیوند مرده]