فلش ماب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

فلش ماب، (به انگلیسی: Flash mob) (فلش = صاعقه و مابیلیس = پویا) یک پدیده اجتماعی و جدید در رابطه با یک «قرار دسته جمعی هدفمند» به اصطلاح خودجوش است. فلش ماب به گروه شهروندانی گفته می‌شود که از طریق رسانه‌های دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه یا نامه زنجیره‌ای همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکان‌های عمومی برای انجام کارهای شگفتی‌آور، از جمله اجراء کنسرت یا آواز گروهی فی‌البداهه، آب بازی، پرفورمنس یا حتی ایجاد مزاحمت برای مردم دیگر و غیره تجمع می‌کنند. شگفتی‌آور به این خاطر که نه مکان اجراء مناسب برنامه است (مثلا کنسرت یا «جنگ بالش‌ها» در محل خرید یا بازار تره‌بار) و نه اغلب اعضای آن گروه، بجز گروه هسته‌ای، اهل آن هنر هستند. در بسیاری موارد، طی اجراء برنامه ده‌ها یا صدها شهروند رهگذر به گروه اولیه ملحق می‌شوند. درصد بزرگی از این شهروندان یکدیگر را نمی‌شناسند و ارزشی نیز برای آشنا شدن با یکدیگر قائل نمی‌شوند، مگر بر حسب اتفاق. «فلش ماب» در ابتدا حرکتی بود کاملاً غیرسیاسی و برای خوش‌گذرانی ولی امروزه برخی «گردهم‌آیی‌ها» جنبه سیاسی و/یا اقتصادی یا تبلیغاتی به خود گرفته‌اند.

در ایران[ویرایش]

تعدادی از جوان‌ها در پارک پردیسان دور هم با لباس‌های مبدل جمع شدند که برپایی این اجتماع از طریق فیس بوک انجام گرفته بود.

تعدادی از جوانان تهران در تابستان سال ۱۳۹۰، به صورت مختلط و در انظار عمومی با هماهنگی از طریق فیس بوک در بوستان آب و آتش تهران آب‌بازی راه‌انداختند[۱][۲]

منابع[ویرایش]

  1. Iranian youths arrested for public water pistol fight in Tehran | World news | The Guardian
  2. «آفتاب نیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اكتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۸ نوامبر ۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]

فلش ماب در پامپلونای اسپانیا

فلش ماب در جاکارتا در یوتیوب

فلش ماب تشویق برای «بازیافت زباله»