سهی بشاره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سهی بشاره
سهی بشاره درسال ۲۰۰۶
زادهٔ۱۵ ژوئن ۱۹۶۷
دیر میماس، لبنان
ملیتلبنانی
پیشهکنشگری، نویسنده

سُهیٰ فَواز بِشاره (به عربی: سهى فواز بشارة) فعّال سیاسی کمونیست لبنانی است. وی به خاطر اقدام به کشتن انتوان لحد، ژنزال طرفدار اسرائیل، معروف است. وی از اعضای حزب کمونیست لبنان بود.

شلیک به لحد[ویرایش]

در سال ۱۹۸۸، در حالی که تنها ۲۱ سال داشت، با شلیک به انتوان لحد، ژنرال ارتش جنوب لبنان، که جنوب اسرائیل را با همکاری اسرائیل در اختیار داشت، قصد کشتن او را نمود. لحد زنده ماند و سُهیٰ بشاره پس از هفته‌ها شکنجه ۱۰ سال در خیام در مرکز کوه‌های جنوب لبنان که توسط اسرائیل ایجاد شده بود و توسط ارتش لبنان جنوبی اداره می‌شد، در اسارت ماند.[۱][۲][۳][۴][۵]

آثار[ویرایش]

  • زندگی‌ام برای لبنان: فصل‌های کتاب به زبانی ساده، ماجرای او را در سلول انفرادی و اذیت و آزار و شکنجه تعریف می‌کند. حکایت پیوستن او به مقاومت و حمله‌اش به یک فرمانده اسرائیل و در پی آن افتادن به زندان بدون محاکمه، ماجرایی است از زبان نویسنده که در واقع قصه زندگی اوست.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «Book review: Resistance - My Life for Lebanon». electronicIntifada.net. ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳.
  2. «Resistance: My Life for Lebanon». Amazon.com. دسامبر ۱۹, ۲۰۰۳.
  3. «A Review of Resistance: My Life for Lebanon». CounterPunch. JANUARY 10, 2004. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «Resistance: My Life for Lebanon». books.google.com. دریافت‌شده در ۳۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۶.
  5. «Soha Bechara. Resistance: My Life for Lebanon». Humanities & Social Sciences Online. 1 March, 2005. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «Bechara, Soha. Resistance: My Life for Lebanon 2003. Soft Skull Press. USA». The Barnard-Boecker Centre Foundation. 15 SEPTEMBER 2012. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)