سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
سازمان دید کلی
بنیان‌گذاری۱۳۷۴
حوزهٔ قدرتایران
ستادتهران، بزرگراه قاسم سلیمانی، روبروی ضلع شمالی مصلی
سازمان اجرایی
گروه بالادستوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی [۱][۲][۳][۴]
وبگاه

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از سازمان‌های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این سازمان در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد و مسئولیت آن در زمینه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور است. ایده تشکیل این سازمان با طرح ادغام بخش‌های فرهنگی و تبلیغی نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی فعال در خارج از کشور ایجاد شد و پس از تصویب اساسنامه آن و سپس تصویب خامنه‌ای فعالیت خود را آغاز کرد.

این سازمان زیر نظر یک شورای‌عالی متشکل از شخصیت‌های مهم فرهنگی، چند تن از اعضای هیئت وزیران مانند وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس سازمان صدا و سیما اداره می‌شود.[۵] این سازمان در عمده سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف نماینده فرهنگی دارد.

در حال حاضر محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس این سازمان است. او در تاریخ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ به عنوان ششمین رئیس سازمان از ابتدای تأسیس آن، جانشین ابوذر ابراهیمی ترکمان گردید.[۶]

رؤسای سازمان از بدو تأسیس[ویرایش]

هک[ویرایش]

یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ گروه سایبری «قیام تا سرنگونی»، وابسته به سازمان مجاهدین خلق حمله سایبری به وب‌سایت و سامانه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را اعلام کرد و در ویدئویی منتشر کرد که «به بیش از دویست هزار سند و فایل دست یافته که برخی از آن‌ها محرمانه هستند». همچنین تصاویری از مسعود و مریم رجوی و شعارهای سازمان مجاهدین خلق پس از این حمله سایبری بر روی این سامانه قرار گرفت. «شش سایت و سامانه، ۴۴ سِرور و دو اتوماسیون اداری» از تارنمای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بعد از این حمله سایبری از دسترس خارج شد.[۷][۸]

منابع[ویرایش]

  1. Insulting the Holy Quran is illegal and intolerable
  2. Intellectual commonality strengthens cultural dialogues between Iran and South Africa
  3. Organization of Islamic Culture and Communications hosted the Ministers of Culture, a member of the Economic Cooperation Organization (ECO)
  4. Iran and Uzbekistan have a deep cultural and historical connection
  5. «تارنمای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱.
  6. https://www.isna.ir/news/1400082620238/
  7. «ایران: حمله سایبری، سامانه‌های «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» را از دسترس خارج کرد». ار.اف.ای - RFI. ۲۰۲۲-۰۷-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۳.
  8. «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی «هدف حمله سایبری قرار گرفت»». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۷-۰۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]