پرش به محتوا

روت برایک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روت برایک
Rut Bryk
Rut Bryk working at an easel.
روت برایک در ۱۹۵۰ .
زادهٔ۱۸ اکتبر ۱۹۱۶
استکهلم
درگذشت۱۴ اکتبر ۱۹۹۹ (۸۲ سال)
هلسینکی
ملیتفنلاندی
پیشهسرامیک
کارهای برجسته"شهر در آسمان" (۱۹۷۵)
"جریان یخ" (۱۹۸۷–۹۱)

روت برایک (زاده ۱۸ اکتبر ۱۹۱۶، در استکهلم – ۱۴ نوامبر ۱۹۹۹، در هلسینکی) یک سرامیست فنلاندی بود. از او به عنوان یک شخصیت کلیدی در هنر سرامیک مدرن فنلاند یاد می‌شود. تاپیو ویرککالا طراح و مجسمه‌ساز شهیر اهل فنلاند همسر او بود.

پیشینه

[ویرایش]

بریک در سالهای ۱۹۳۶–۱۹۳۹ در مدرسه مرکزی هلسینکی هنر گرافیک خواند و در سال ۱۹۴۲ در آرابیا در هلسینکی به همکاری با بیرگر کایپیاینن پرداخت.[۱]

کارهای اولیه بریک شامل طرح‌های گرافیکی برای کارت‌های تبریک و جلد کتاب و همچنین اشیاء سرامیکی مانند ظروف رنگارنگ، سینی و جواهرات بود. او در اواسط دهه ۱۹۴۰ بشقاب‌های سفال ساخت که با رنگ‌های پاستلی و نقش‌هایی از زنان با کلاه‌های فانتزی، قدم زدن در پارک و خواستگاری‌های جوان مشخص می‌شد. این نوع هنرنگاری از سوی بریک، پاسخی به وحشت جنگ جهانی دوم تعبیر شده‌است.

جوایز

[ویرایش]

بریک در سال ۱۹۶۲ نشان شیر فنلاند و در سال ۱۹۸۲ نشان رز سفید فنلاند فنلاندی را دریافت کرد. سال ۱۹۹۴ دانشگاه هلسینکی دکترای افتخاری فلسفه را به وی اعطا نمود.

زندگی شخصی

[ویرایش]

بریک با تاپیو ویرککالا طراح و مجسمه‌ساز اهل فنلاند ازدواج کرد که صاحب دو فرزند شدند: سامی ویرککالا (متولد ۱۹۴۸) و ماریا ویرککالا (متولد ۱۹۵۴). سامی یک طراح داخلی و ماریا یک هنرمند معاصر است.

بریک در سال ۱۹۹۹ در هلسینکی درگذشت و در گورستان هیتانیمی هلسینکی در همان قبر همسرش به خاک سپرده شد.[۲]

منابع

[ویرایش]
  1. "Rut Bryk: Nuoruudentyöt". TWRB Foundation. Archived from the original on 22 September 2022. Retrieved 2016-08-03.
  2. "Taiteilijainmäki V21A". Helsingin seurakuntayhtymä. Archived from the original (pdf) on 14 July 2021. Retrieved 2015-04-25.