راجا راوی وارما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راوی وارما کویل تُمپوران
രാജാ രവിവർമ്മ
زادهٔ۲۹ آوریل ۱۸۴۸[۱][۲]
کیلی مانور، تراونکور (کرالا)
درگذشت۲ اکتبر ۱۹۰۶ (۵۸ سال)
اتینگال، تراونکور، راج بریتانیا
پیشهنقاش، هنرمند
امضاء

راجا راوی وارما کویل تُمپوران[۳] (مالایالامی: രാജാ രവിവർമ്മ، ۲۹آوریل ۱۸۴۸ – ۵ اکتبر ۱۹۰۶) نقاش و هنرمند هندی بود.

حرفه هنری[ویرایش]

وارما ابتدا توسط آیلیاما ثریونال که بعدها مهاراجه تراونکور شد حمایت می‌شد و سپس آموزش رسمی را آغاز کرد.[۴] او اساس نقاشی را درمادورای یاد گرفت. بعدها، نقاشی با آبرنگ را نزد راما سوای نایدو، و نقاشی رنگ روغن را نزد نقاش پرترهٔ دانمارکی تئودور جنسون تعلیم دید.

وارما پس از اینکه در سال ۱۸۷۳ در نمایشگاهی از نقاشی‌هایش در وین جایزه برند به‌طور گسترده تحسین شد. نقاشی‌های وارما به نمایشگاه جهانی کلمبیا که در سال ۱۸۹۳ در شیکاگو برگزار شده بود هم فرستاده شد و سه مدال طلا دریافت کرد.[۵] او برای یافتن سوژه به سراسر هندوستان سفر کرد.اغلب ایزدبانوان جنوب هند که به نظرش زنان زیبایی می‌رسیدند مدل نقاشی‌های او بودند.به راوی وارما به ویژه به خاطر نقاشی‌هایش که اپیزودهایی از داستان دوشیانتا و شکونتلا، و نالا و دامایانتی، از مهاباراتارا توصیف می‌کند اشاره شده‌است.تمثال‌های راوی وارما از شخصیت‌های اسطوره‌ای بخشی از تصوراتی شده‌است که هندی‌ها از اساطیر دارند.اواغلب به خاطر احساساتی و خیلی زرق و برق داربودن سبکش مورد انتقاد قرار گرفته‌است اما کارهایش در هندوستان بسیار مشهور هستند.بیشتر نقاشی‌های افسانه‌ای اش در قصر لامیکس ویلاس،ودودارو قرار دارد.[۶]

قصر لامیکس ویلاس،ودودارو

الهام[ویرایش]

چنان‌که در رمان «راجا راوی وارما» نوشته رانجیت دسای نقل شده‌است، زنی به نام سوگاندا بی الهام بخش راجی راوی وارما برای کشیدن خدایان و الهه‌ها به شکل انسان نقاشی کند. راجا راوی وارما زن زیبا را در معبد دید و ناگهان فکر کرد به او الهام شده‌است. سپس او طرحی از سوگاندا بی کشیده و به او هدیه کرد. سوگاندا بی جذب طراحی راجا شده و موافقت کرد برای کشیدن الهه‌های هندو در نقاشی‌های او مدل باشد.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

یادداشت‌ها و منابع[ویرایش]

  1. Joshi, Om Prakash (1985). Sociology of Indian art. Rawat Publications. p. 40.
  2. K.R.N. Swamy (28 April 2002). "A great painter, no doubt, but controversial too". Spectrum–The Tribune. Retrieved 28 October 2014.
  3. "Restoring works of art". The Hindu. Archived from the original on 18 April 2015. Retrieved 18 April 2015.
  4. "The Diary of C. Rajaraja Varma"
  5. Kilimanoor Chandran, Ravi Varmayum Chitrakalayum(in Malayalam), Department of Culture, Kerala, 1998.
  6. Vadodara, Lakshmi Vilas Palace. "Raja Ravi Varma Paintings, Vadodara". www.historyofvadodara.in. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 10 July 2015.

پیوند به خارج[ویرایش]

  • پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Raja Ravi Varma در ویکی‌انبار