داوود برره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شخصیت تخیلی
داوود برره

اولین حضور پاورچین (۱۳۸۱-۱۳۸۲)
آخرین حضور نقطه‌چین (۱۳۸۲-۱۳۸۳)
لقب داوِنَه، چکش فرنگی، هَشتَپلکو
شغل آبدارچی
گونه انسان
جنسیت مرد
خصوصیات پاچه‌خواری و زیر آب زنی و دیوانه بازی
ملیت ایرانی,برره ای
بازیگر سید جواد رضویان
صداپیشه سید جواد رضویان
سازنده مهران مدیری

داوود برره یا به اختصار داوود که گاهی او را داوِنه[۱] صدا می‌کنند، یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های سریال پاورچین است. او آبدارچی شرکتی است که پسرعمویش «فرهاد برره» در آن کار می‌کند و اهل پایین برره برره است.

خصوصیات[ویرایش]

او پایین برره‌ای است؛ پسرعموی فرهاد و همسر گل‌یاسمن بانو. با آنکه ظاهر و شخصیتی ساده دارد اما در واقع یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های این سریال است. اما پدرش او را راهنمایی می‌کند و داوود موظف است که نقشه‌های پدرش را عملی کند.[۱] داوود شخصیتی دوگانه دارد. او یک روستایی است که به شهر آمده و می‌خواهد شهری فکر کند و در عین حال می‌خواهد از همه بکشد، چه مالی و چه موقعیتی.[۲] داوود جهت رسیدن به اهداف خود از هیچ کاری رویگردان نیست. در محیط کار تملق و چاپلوسی می‌کرد،[۳] دروغ می‌گفت، زیرآب می‌زد، تا حدودی بی‌وجدان است[۲] و گاهی فامیل و اطرافیان را دور می‌زد؛ اما سرانجام با مظلوم‌نمایی، موفق می‌شود خود را از مظان اتهام دیگران خارج کند.[۱]

تکیه‌کلام‌ها[ویرایش]

  • من چیکاره بیدم؟[۱]
  • منی ببر[۱]
  • نفس من بیده[۱]
  • نیناس کومار
  • منِ چرا وَزَنی؟
  • پاتیمار

دوستان[ویرایش]

فرهاد برره،سپهر مهتابی،سعید هدایتی،وحید،آقای رئیس.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ «همه کاراکترهای بامزه سریال‌های طنز؛ از بامشاد تا زهتاب». جام‌جم سیما. ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «گفتگو با "جواد رضویان" بازیگر نقش داوود و "سحر زکریا" بازیگر نقش مهتاب در سریال پاورچین». مؤسسهٔ فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان. ۱۱ دی ۱۳۸۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ مارس ۲۰۱۹.
  3. «آقا سید جواد از دیروز تا امروز: مروری بر کارنامه تلویزیونی جواد رضویان به بهانه تولد ۴۴ سالگی‌اش». روزنامهٔ جام‌جم؛ شماره ۵۱۶۳، صفحه ۵ (رسانه) آرشیوشده در مگ‌ایران. ۶ مرداد ۱۳۹۷.