دانیل گرانین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانیل گرانین
گرانین در سال ۲۰۰۹
گرانین در سال ۲۰۰۹
زادهDaniil Alexandrovich Granin
Даниил Александрович Гранин
۱ ژانویهٔ ۱۹۱۹
Volyn, Kursk Governorate، جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی
درگذشته۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۷ (۹۸ سال)
سن پترزبورگ
پیشهمهندس، سرباز، نویسنده
ملیتروس
دانشگاهدانشگاه پلی‌تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ
سبک نوشتاریادبیات داستانی
جوایز
  • مدال مارشال باقرامیان

دانیل الکساندروویچ گرانین (روسی: Даниил Александрович Гранин؛ ۱ ژانویه ۱۹۱۹[۱] - ۴ ژوئیه ۲۰۱۷)، که نام خانوادگی اصلی‌اش آلمانی (روسی: Ге́рман) است،[۲] نویسنده روس بود.

زندگی و حرفه[ویرایش]

گرانین در دهه ۱۹۳۰ شروع به نوشتن کرد، در حالی که هنوز دانشجوی مهندسی در انستیتوی پلی تکنیک لنینگراد بود. گرانین پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان مهندس ارشد در یک آزمایشگاه انرژی شروع به کار کرد و اندکی پس از شروع جنگ، داوطلبانه به عنوان سرباز جنگید.[۳]

یکی از اولین کارهای گرانین که به‌طور گسترده مورد ستایش قرار گرفت، داستان کوتاهی در مورد دانشجویان تحصیلات تکمیلی با عنوان "Variant vtoroi" (نسخه دوم) بود که در ژورنال Zvezda در سال ۱۹۴۹ منتشر شد. گرانین قبل از رسیدن موفقیت در ادبیات، به خاطر اثرش تحت عنوان ایسکاتلی (جویندگان، ۱۹۵۵)، رمانی که الهام گرفته از حرفه اش در مهندسی بود، به تحصیل در رشته مهندسی ادامه می‌داد و به عنوان نویسنده فنی کار می‌کرد. این کتاب در مورد سیستم بیش از حد بوروکراتیک شوروی بود که تمایل به خفه کردن ایده‌های جدید داشت.[۳] گرانین به عنوان عضو هیئت مدیره اتحادیه نویسندگان لنینگراد خدمت می‌کرد، و برنده بسیاری از مدال‌ها و افتخارات از جمله جایزه دولتی ادبیات در سال ۱۹۷۸ و قهرمان کار سوسیالیستی ۱۹۸۹ بود.[۴] وی نوشتن را در دوران پس از شوروی ادامه داد.

منابع[ویرایش]

  1. Year of birth mistakenly given in some sources as 1918 because of a misprint in a 1964 literary encyclopedia: Vyacheslav Ogryzko, Russkie pisateli, sovremennaya epokha (Literaturnaya Rossiaya, 2004) ["Во втором томе «Краткой литературной энциклопедии» (М., 1964) дата рождения ошибочно указана 1 января 1918 года."].
  2. "Dictionary of Literary Biography on Daniil Granin". Retrieved 19 February 2011.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Encyclopedia of Soviet Writers". Retrieved 31 October 2013.
  4. "Гранин Даниил Александрович". War Heroes.