حنا مخملباف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حنا مخملباف
زادهٔ۱۲ شهریور ۱۳۶۷ (۳۵ سال)
تهران
محل زندگیبریتانیا
ملیتایرانی
دیگر نام‌هاحنا استادعلی مخملباف
پیشهکارگردان، دستیار کارگردان و عکاس
سال‌های فعالیت۱۳۷۴-تاکنون
همسر(ها)هانی واشیان
فرزنداننیکان واشیان
والدینمحسن مخملباف، فاطمه مشکینی
وبگاه

حنا مخملباف (زاده ۱۲ شهریور ۱۳۶۷ در تهران) کارگردان ایرانی است. او خواهر کوچکتر سمیرا و میثم مخملباف و کوچترین فرزند محسن مخملباف کارگردان و مدرس سینما است.[۱]

حرفه[ویرایش]

حنا مخملباف در سن ۷ سالگی با بازی در فیلم نون و گلدون ساخته پدرش نخستین حضور خود در سینما را تجربه کرد. پس از آن در فیلم‌های ساخته اعضای خانواده‌اش، به عکاسی، منشی‌گری صحنه و دستیاری کارگردان پرداخت. او در سن ۸ سالگی فیلم کوتاه روزی که خاله‌ام مریض بود را کارگردانی کرد و در با این فیلم در جشنواره فیلم لوکارنو حضور یافت. در ۱۴ سالگی با ساخت فیلم مستند لذت دیوانگی موفق به کسب سه جایزه از جشنواره فیلم ونیز شد. مخملباف سرانجام در ۱۸ سالگی نخستین فیلم بلندش را با نام بودا از شرم فرو ریخت کارگردانی کرد. این فیلم برندهٔ چندین جایزه در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مانند سن سباستین و برلین شد.[۱] وی همچنین بخاطر فیلم روزهای سبز به خاطر بیان هنری و شجاعانه وقایع سیاسی اجتماعی ایران معاصر جایزه تندیس شجاعت را از فستیوال ونیز درتاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ دریافت کرد. حنا مخملباف در هنگام دریافت جایزه گفت: "من این جایزه را تقدیم می‌کنم به مردم شجاع ایران که در پی آزادی به خیابان‌ها آمدند؛ و همین‌طور خاکسارانه آن را تقدیم می‌کنم به نداها و سهراب‌ها و همه کسانی که در پی آزادی کشته شدند و ما موظفیم که پیام خون آن‌ها را به دنیا برسانیم. نسل جوان امروز ایران که اکثریت جامعه ایران را تشکیل می‌دهند دیگر از این استبداد پیر خسته شده‌اند و به پا خاسته‌اند تا یک زندگی انسانی و نو را آغاز کنند."

این جایزه توسط «جان ویتوریو بالدی» تهیه‌کننده فیلم‌های کارگردان‌هایی چون «پازولینی، گدار» به حنا مخملباف اهدا شد.[۲]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

کارگردان[ویرایش]

دستیار کارگردان[ویرایش]

بازیگر[ویرایش]

جایزه‌ها[ویرایش]

برخی از مهترین جایزه‌های سینمایی حنا مخملباف از این قرارند:

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «گفتگو با «حنا مخملباف» به بهانه فیلم «بودا از شرم فرو ریخت»». بانک اطلاعات نشریات کشور، روزنامه اعتماد. ۴ آذر ۱۳۸۶. دریافت‌شده در ۶ خرداد ۱۳۸۸.
  2. به نقل از سایت www.news.gooya.com
  3. «حنا مخملباف (بازیگران، کارگردانی)». ایران اکت. دریافت‌شده در ۷ خرداد ۱۳۸۸.[پیوند مرده]
  4. «پایان جشنواره برلین و درخشش فیلم‌های ایرانی». دویچه وله. ۱۷ فوریه ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۷ خرداد ۱۳۸۸.
  5. «جایزه «شجاعت در هنر» جشنواره فیلم ونیز به حنا مخملباف تعلق گرفت، خانه فیلم مخملباف». گویا نیوز. دریافت‌شده در ۲۱ شهریور ۱۳۸۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]