حملات موشکی فلسطینی‌ها به اسرائیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حملات موشکی فلسطینی‌ها به خاک اسرائیل از سال ۲۰۰۱ با پرتاب هزاران راکت و خمپاره‌انداز توسط گروه‌های مسلح فلسطینی از نوار غزه به سرزمین اسرائیل رخ داده‌است. از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ این حملات ۲۷ شهروند اسرائیلی، ۵ شهروند خارجی، ۵ سرباز ارتش اسرائیل و دست کم ۱۱ فلسطینی در اثر این حملات کشته و بیش از ۱۹۰۰ نفر زخمی شده‌اند. هدف اصلی این حملات ضربه روانی و ایجاد اختلال در زندگی روزمره است.

[۱]

در ابتدا این حملات توسط راکت قسام انجام می‌شد و شعاع آن در محدوده سدروت و مناطق مجاور نوار غزه بود. از سال ۲۰۰۶ موشک‌های دوربردتر به اشکلون رسید و از ابتدای سال ۲۰۰۹ با استفاده از ب‌ام-۲۱ گراد و کاتیوشا شهرهای اشدود و بئرشبع مورد حمله قرار گرفت. در سال ۲۰۱۲ موشک‌های ایرانی فجر-۵ و فلسطینی M-75 شهرهای اورشلیم و تل آویو را مورد اصابت قرار داد. در ژوئیه ۲۰۱۴ شهر شمالی حیفا برای نخستین بار مورد حمله واقع شد.

این حملات بخشی از ستیز اسرائیل و اعراب محسوب می‌شود. این حملات به علت هدف قرار دادن شهروندان اسرائیلی به طور گسترده محکوم شده و مقامات اسرائیلی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا آن را تروریستی محسوب کرده‌اند و دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل جنایت جنگی به شمار آورده‌اند. جامعه بین‌الملل آن را طبق کنوانسیون ژنو غیرقانونی دانسته‌است.[۲]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Pinfold, Rob Geist (2022). "Security, Terrorism, and Territorial Withdrawal: Critically Reassessing the Lessons of Israel's "Unilateral Disengagement" from the Gaza Strip". International Studies Perspectives. King’s College London, UK and Charles University, Czech Republic. 0: 1–21.
  2. et. "جنایت محض | روزنامه اطلاعات" (به انگلیسی). Retrieved 2023-05-10.