جرج بک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جرج بِک
زاده۶ نوامبر ۱۷۹۶
استاکپورت، چشایر
درگذشته۲۳ ژوئن ۱۸۷۸
درجهدریابد
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ‌های ناپلئونی

سر جرج بِک (به انگلیسی: Sir George Back) (۶ نوامبر ۱۷۹۶۲۳ ژوئن ۱۸۷۸) دریابد و سیاح انگلیسی و از کاشفان قطب شمال بود.

زندگینامه[ویرایش]

جرج بک در سال ۱۷۹۶ میلادی در استاکپورت در چشایر انگلستان زاده شد. در۱۸۰۸ و در بحبوحهٔ جنگ‌های ناپلئونی به‌طور داوطلبانه وارد نیروی دریایی شد اما به اسارت فرانسویان درآمد. او تا ۱۸۱۴ که عهدنامهٔ صلح بین کشورهای درگیر امضا شد در زندان بود و در این مدت به افزایش مهارت‌های خود در هنر نقاشی پرداخت. بک پس از آزادی و بازگشت به انگلستان، سر جان فرانکلین را در سفرهای اکتشافیش به قطب شمال در بین سال‌های ۱۸۱۸ تا ۱۸۲۲ و ۱۸۲۵ تا ۱۸۲۷ همراهی نمود و هنگامی که از ۱۸۳۳ تا ۱۸۳۵ در جستجوی سر جان راس (از دیگر کاشفان انگلیسی شمالگان) بود موفق به کشف دریاچه آرتیلری[۱] و رودخانهٔ گریت فیش[۲] (رودخانهٔ بک امروزی) در شمال کانادا گردید و با دنبال کردن مسیر رودخانه به اقیانوس منجمد شمالی رسید. جورج بک در ادامهٔ سفرهای اکتشافیش در طول ۱۸۳۶ تا ۱۸۳۷ توانست سرانجام خود را به سواحل قطب شمال برساند.

در ۱۸۳۷ به جرج بک به‌خاطر دستاوردهایش لقب «سر» اعطا شد و در ۱۸۵۷ به مقام دریابدی ناوگان سلطنتی انگلستان رسید. دریابد سر جورج بک در ۲۳ ژوئن ۱۸۷۸ درگذشت.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Artillery Lake
  2. Great Fish River

منابع[ویرایش]

  • David Crystal (1995), The Cambridge Biographical Encyclopedia (به انگلیسی) (Second edition ed.), Cambridge University Press, p. p.62 {{citation}}: |edition= has extra text (help); |صفحه= has extra text (help)