بنیاد موزیلا

مختصات: ۳۷°۲۳′۱۷″شمالی ۱۲۲°۰۴′۵۸″غربی / ۳۷٫۳۸۷۹۲°شمالی ۱۲۲٫۰۸۲۸۴°غربی / 37.38792; -122.08284
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنیاد موزیلا
Mozilla Foundation
نوعغیرانتفاعی
بنا نهاده۱۵ام ژوئیه ۲۰۰۳ میلادی
محدودهٔ فعالیتجهانی
افراد کلیدیمیچل بیکر
مارک سرمن
محصولاتفایرفاکس، موزیلا تاندربرد، سی‌مانکی، و …
درآمد۴۲۱٫۳ میلیون دلار (سال ۲۰۱۵ میلادی)[۱]
شرکت‌های وابستهشرکت همکاری موزیلا
شرکت پیام‌رسانی موزیلا
وبگاه

بنیاد موزیلا (به انگلیسی: Mozilla Foundation) (نماد moz://a) یک سازمان غیرانتفاعی است که با هدف پشتیبانی و هدایت پروژه متن‌باز موزیلا بنا نهاده شده‌است. این بنیاد که در سال ۲۰۰۳ میلادی شروع به کار کرد، وظیفه تعیین سیاست‌های مربوط به توسعه، زیرساخت‌های اصلی و کنترل نشان تجاری و مسائل مربوط به حق تکثیر را بر عهده دارد. این بنیاد صاحب شرکت موزیلا نیز هست. شرکت موزیلا کارفرمای بسیاری از توسعه‌دهندگان موزیلا و مسئول انتشار مرورگر وب موزیلا فایرفاکس و رایانامه‌خوان موزیلا تاندربرد است. این شرکت به‌صورت کامل در اختیار بنیاد موزیلا قرارداد و از سیاست‌های ناسودبَریِ آن پیروی می‌کند. بنیاد موزیلا توسط بنیادی به همین نام که با شرکت نت‌اسکیپ همکاری می‌کرد، بنیان نهاده شد. این بنیاد هم‌اکنون در دره سیلیکون شهر مانتین ویو در ایالت کالیفرنای ایالات متحده واقع شده‌است.[۲]

بنیاد موزیلا خود را با این عنوان معرفی می‌کند: «سازمانی ناسودبَر که آزادی، نوآوری و مشارکت در اینترنت را ترویج می‌دهد». سیاست‌های این بنیاد در جهت پیروی از مانیفست موزیلاست. این مانیفست شامل ۱۰ ماده است که به باور موزیلا برای اهداف آزادی، نوآوری و مشارکت در اینترنت ضروری هستند.[۳]

تاریخچه[ویرایش]

با عدم تمایل AOL در مشارکت در پروژه‌های بنیاد موزیلا، که به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت نت اسکیپ اداره می‌شد، AOL در سال ۲۰۰۳ میلادی با کمکی ۲ میلیون دلاری بنیاد موزیلا را مستقل ساخت. بر این اساس با انحلال بنیاد موزیلا، بنیاد موزیلا، توسعه محصولات خویش را در ذیل شرکت همکاری موزیلا ادامه داد.[۴]

محصولات[ویرایش]

مجموعه نرم‌افزاری موزیلا[ویرایش]

با بنیان شرکت همکاری موزیلا، مجموعه نرم‌افزار اینترنتی موزیلا در قالب دو محصول جدید، مرورگر اینترنتی فایرفاکس و سرویس ایمیل‌خوان موزیلا تاندربرد عرضه شد. با این حال در ذیل انجمن سی‌مانکی، بنیاد موزیلا توسعهٔ مستقل مجموعه نرم‌افزار اینترنتی موزیلا را با نام سی‌مانکی دنبال می‌کند.

موزیلا فایرفاکس[ویرایش]

موزیلا فایرفاکس (به انگلیسی: Mozilla Firefox) مرورگر وب آزاد و متن‌باز که از مجموعه نرم‌افزار اینترنتی موزیلا مشتق شده‌است و توسط شرکت همکاری موزیلا توسعه می‌یابد. بر اساس آمار در ماه می ۲۰۱۴، این مرورگر اینترنتی ۲۴٫۹٪ از کاربران اینترنت[۵] را به خود اختصاص داده‌است.

موزیلا تاندربرد[ویرایش]

موزیلا تاندربرد (به انگلیسی: Mozilla Thunderbird) ایمیل خوان، اخبارخوان آزاد و متن‌باز، که از مجموعه نرم‌افزار اینترنتی موزیلا مشتق شده‌است و توسط شرکت همکاری موزیلا توسعه می‌یابد.

سی مانکی[ویرایش]

سی‌مانکی (به انگلیسی: Seamonkey) مجموعه نرم‌افزار اینترنتی چندپلتفرمی آزاد و متن‌باز است، و توسط انجمن سی‌مانکی توسعه میابد. این مجموعه نرم‌افزاری جایگزین مجموعه نرم‌افزار اینترنتی موزیلا می‌باشد.

فایرفاکس اواس[ویرایش]

فایرفاکس اواس (به انگلیسی: Firefox OS) سیستم‌عاملی آزاد و متن‌باز برای تلفن‌های هوشمند می‌باشد که بر روی هستهٔ لینوکس توسعه می‌یابد.

موزیلا سان برد[ویرایش]

سان برد (به انگلیسی : Mozilla Sunbird) یک برنامه تقویم رایگان و منبع باز متوقف شده است که توسط بنیاد موزیلا ، سان مایکروسیستمز و بسیاری از داوطلبان توسعه یافته است.

درآمد[ویرایش]

این بنیاد بیشترین دریافت مالی را در ذیل قراردادی با گوگل برای تنظیم خدمات جستجوی گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در محصولات خود دارد. این رقم برای قرارداد منعقدشده در سال ۲۰۱۱ میلادی بنا بر اعلام بنیاد، بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بود.

منابع[ویرایش]

  1. "Mozilla Foundation and Subsidiary" (PDF). Mozilla Foundation. Dec 31, 2015. Retrieved Sep 26, 2017.
  2. "The Mozilla Foundation". Mozilla Foundation (به انگلیسی).
  3. "The Mozilla Manifesto". Mozilla Foundation (به انگلیسی).
  4. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Mozilla Foundation». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ مه ۲۰۱۲.
  5. "Browser Statistics" (به انگلیسی). Retrieved 18 خرداد 1393. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)